Skön premiärseger för J20
Publicerad: 2018-09-12
J20
Röglejuniorernas fart och kollektiva laginsats samt en storspelande målvakt i Isak Ragnevad - där har ni de viktigaste skälen till J20:s imponerande premiärseger hemma mot Frölunda. 5-2 (0-0, 3-0, 2-2) skrevs segersiffrorna till.

– Vi spelade som ett lag där alla underkastade sig sina roller. Det är därför vi vinner. Jag tycker vi vinner rättvist även om det blev lite spännande mot slutet, säger målvakten Isak Ragnevad som under de två första perioderna var rinkens gigant.
Coachen Jonas Elofsson var inne på samma sak:
– Tycker inte det var någon slump att vi hade en 4-0-ledning en bra bit in i tredje. Vi jobbar hårt, stressade Frölunda till misstag, vårt box play ger oss chansen att vinna och Isak Ragnevad klev in och gjorde avgörande räddningar.

Drygt 300 personer hade sökt sig till Lindab Arena den här onsdagskvällen för att se J20:s premiär mot topptippade Frölunda. Rögle har imponerat under försäsongen och förväntningarna var stora.
Publiken fick sen en fartfylld och intensiv match. Rögles raka spel och höga press stressade gästerna. Första perioden gick snabbt - även tidsmässigt. De första 20 minuterna var över på 23 minuter efter bara fem avblåsningar. Och inga mål.
– Det gick fort, extremt fort. Mycket fortare än i träningsmatcherna men vi visade att vi var redo, säger Jonas Elofsson.

I andra perioden kom målen - och det var hemmalaget som fick utdelning. Kevin Wennström och Benjamin Magnusson gjorde ett mål vardera inom loppet av två minuter och Karl Pålsson tryckte in 3-0 från nära håll med bara 56 sekunder kvar av första perioden.
Isak Ragnevad stoppade alla Frölundas skott och såg till att Rögle hade ett bra läge inför sista.
– Jag kom in bra i matchen och fick bra hjälp av utespelarna, säger Isak.

När slovakiske backen Martin Vitalos sköt 4-0 mitt i tredje perioden såg det ut att vara avgjort. Men Frölunda skulle få hål på Ragnevad. Gästernas jättetalang Lucas Raymond tog sig in i skottsektorn och stänkte in första reduceringen med sex och en halv minut kvar. I spel 5 mot 3 kom nästa Frölunda-mål och det blev några skakiga slutminuter innan duktige Jakob Bondesson kunde ta upp pucken på egen hand och göra 5-2 i tom bur.
– Det var lite nervöst mot slutet men skönt att vi kunde hålla undan. Gott med en premiärseger, säger Isak.
Redan på lördag möts lagen igen - även då i Lindab Arena kl 16:00.