Förväntansfull Fairchild på plats
Publicerad: 2016-08-02

Han steg på ett plan på andra sidan jordklotet på måndagen och efter en lång resa anlände Cade Fairchild n till sin nya arbetsplats, Lindab Arena, ett knappt dygn senare. Trött men förväntansfull.

- Det känns riktigt bra redan, säger Rögles nye back Cade Fairchild.

Det är bara drygt tre veckor sedan som han skrev på kontraktet med Rögle – på tisdagen anlände Cade Fairchild till Ängelholm redo för ett nytt kapitel i sin hockeykarriär.

Den 27-årige försvararen från Duluth i Minnesota kommer från två säsonger i den ryska ligan och ska bli en viktig pjäs i Rögles SHL-lag i vinter.

- Jag har hört mig för en del om ligan och Rögle bland mina kompisar som spelar hockey. Och det känns riktigt intressant, säger Cade och försöker gnugga bort gruset i ögonen.

När han anlände till Lindab Arena fanns både sportchef Anders ”Masken” Carlsson och tränare Anders Eldebrink på plats för att möta den nye spelaren och ta ett kort snack med honom.

- Jag har fått ett riktigt varmt välkomnande, från det att jag landade på Kastrup till här. Bara det att alla förstår och kan prata engelska gör allt så mycket enklare, det är stor skillnad mot Ryssland. Här känner jag att jag kan fokusera mer på hockeyn och mindre på vardagliga saker utanför, säger han.

Försvararen gillade snacket med Eldebrink.

- Jag har förstått att det är en snabb hockey och att vi ska vara ett rörligt och jobbigt lag att möta. Coachen (Eldebrink) vill att vi ska gå in för att försöka vinna varje match än gå in för att inte förlora. Den inställningen skriver jag under på.

I Rögle kommer han att få spela ihop med barndomskompisen Jack Connolly – en återförening han ser fram emot.

- Jag hade anbud från andra håll men att få chansen att spela med Jack igen och väcka liv i den gamla kemin vi hade gjorde mitt val enkelt.

Han har även spelat med Taylor Matson, tre år i universitet.

- Taylor är en fantastisk pådrivare och en som ger allt på varje träning. Han har nog alla rekord som går att sätta på de tester vi gjorde i skolan och jag har förstått att han varit stark på testerna även här i sommar, säger Cade.

Efter en intervju med HD var det dags att åka till lägenheten och vila ut. På onsdag morgon är det träning med de nya lagkamraterna i Filborna.

- Jag ser fram emot att börja jobba, säger han med ett brett leende.