Klinisk effektivitet gav poäng i historiska e-sportsderbyn
Publicerad: 2020-01-29
E-sport
Trots att det handlade om spel mot ett virtuellt mål under större delen av tiden, lyckades Rögle få med sig en viktig poäng från de bägge Skånederbyna mot Malmö. Detta efter klinisk effektivitet på avsluten och nytt storspel från Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna i mål.

Det må ha handlat om om e-sport, men det fanns det stora likheter med hur ett Skånederby mellan Rögle och Malmö brukar se ut. Bägge lagen smällde på motståndarna rejält, och vid ett par tillfällen gjordes försök att kasta handskarna. Vad som däremot inte var likt hur det brukar vara på isen, sett till säsongens möte mellan lagen i SHL, var att Malmö tämligen komfortabelt kunde vinna första matchen. Hemmalaget vann med 5-0, efter att ha vunnit skotten med 22-5.

I returmötet var det dock Rögle som tog kommandot. Henning Ole "lapskaus13" Drange pricksköt in ledningen på en snabb spelvändning ända nere från Röglemål i första perioden, men Malmö kom tillbaka och kvitterade innan paus. Efter en mållös andraperiod tog gästerna ledningen i tredje, men i anfallet efter kvitterade en liggande Cornelius "JezusKristuz" Högberg för Rögle. Avslutet var Rögles blott andra mot Malmökassen, bägge resulterade alltså i mål. Malmö hade en tredje puck inne under ordinarie tid, ett mål som dock dömdes bort sedan Röglemålvakten Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna blivit hindrad i arbetet.

Efter nästan en periods övertid kunde dock Malmö, som är en av favoriterna till att ta hem första upplagan av eSHL, ta hem segern med 3-2. Förlusten till trots, så stal Rögle alltså med sig en viktig poäng i striden om slutspelsplatserna - trots att Malmö vann skotten i andra matchen med 25-2.

– Jag tycker att jag lyckades läsa Malmös anfallare på ett bra sätt i den andra matchen. En poäng mot ett favorittippad Malmö är även starkt, förklarar Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna efter matcherna.
– Det känns som det kommer att avgöras nästa vecka. På fredag har vi serieledande Färjestad, därefter möter Örebro, Djurgården, Oskarshamn, Djurgården och HV71. Viktiga matcher, om man tittar tabellen, säger målvakten.

Matchen mot Färjestad streamas direkt via vår Twitchkanal. Nedsläpp 20:00.

Statistik och matchfakta finns på nhlgamer.com.

Andreas Ljunggren