Lovande start på säsongen för U16
Publicerad: 2018-10-19
U16
Vårt U16-lag har fått en härlig start på säsongen. Nya tränarparet Linus Karlsson och Daniel Johansson leder en hårt jobbande grupp spelare som är under ständig utveckling.

– Det är en grymt talangfull och hårt arbetande grupp som har jobbat oväntat bra under sommaren och försäsongen, berömmer huvudtränare Linus Karlsson. U16-året är ett speciellt år för alla hockeyspelare. Det är ett väldigt tufft år då träningsdosen ökar markant, TV-pucken samt ett stundande intag till hockeygymnasiet.
– Ja, det är många saker för killarna att ta hand om. Vi är nöjda med hur gruppen tar steg för varje dag som går och hoppas att vi kan ta oss till ett SM-slutspel när säsongen når mot sitt slut, säger Linus.

En av de största utmaningarna för ledarna är att få ihop gruppen till ett väl sammansvetsat lag och en homogen grupp.
– De flesta som kommit hit utifrån har varit drivande i sina gamla klubblag såsom IF Lejonet, Helsingborg HC, Halmstad HC & Jonstorp IF.

Laget har inlett seriespelet på ett starkt sätt i U16 Elit södra. Man har spelat sex matcher och vunnit fem och ligger tvåa efter Frölunda.
– Det är såklart kul men det som är viktigast är att vi kommer närmre och närmre det sättet vi vill spela på. Det handlar framför allt att utbilda killarna till goda vanor och att jobba som ett lag mot ett uppsatt mål.

Det kan vara värt ett besök att se framtidens profiler spela redan i vinter. U16 har hemmamatch redan i morgon lördag kl 12 i Akademihallen mot Hanhals och nästa lördag igen, 27 oktober, är det tidig seriefinal mot Frölunda kl 13:00 i Lindab Arena.
– Kom gärna ner och kika på våra matcher, vi garanterar en underhållande ungdomshockey, avslutar Linus.