Inför nedsläpp: Rögle - Luleå
Publicerad: 2021-10-23
Inför nedsläpp
Rögle söker efter vinnarspåret igen efter suddenförlusten senast, idag tar laget emot Luleå hemma i Catena Arena med start 15.15.

Motståndet byts ut från Västerbotten till Norrbotten för Rögle. Efter torsdagens övertidsförlust borta mot Skellefteå vänder laget hemåt igen när Luleå kommer på besök. Matchen blir säsongens första mellan lagen och fjolårets resultat talar för en jämn kamp. Rögle vann samtliga fyra matcher, men i tre av dem var det likaläge efter tre spelade perioder.

Mot Skellefteå senast bröts Rögles fem matcher långa segersvit. Poängen som togs gör dock att laget tagit poäng i sex raka matcher och behåller sin femteplats i tabellen. Forwarden Linus Sjödin tror att dagens match kommer att handla om att vinna de små duellerna.

– Luleå är ett bra lag, men kommer vi ut starkt och vinner närkamperna och har trafik framför mål kan vi gå därifrån med tre poäng, säger han.

Luleå inledde årets SHL med endast en seger på de fem första matcherna. Efter det har laget höjt sitt spel och har nu istället vunnit fyra av de fem senaste. I torsdags blev det förlust mot Leksand med 1-3, vilket bröt en fyra matcher lång segersvit. Luleå ligger för närvarande på en niondeplats i den haltande tabellen.

Upplev matchen på plats i Catena Arena! Köp din biljett HÄR.

LÄGET I LAGET

I Rögle saknades Dennis Everberg och Adam Tambellini från fredagens träning, men enligt tränare Cam Abbott är de båda redo för spel i dagens match. Ted Brithén och Samuel Jonsson tränade med laget igår, men är fortsatt frågetecken.

SIFFRORNA

12,6 - procent av Rögles skott har resulterat i mål så här långt.

246 - skott har Luleå släppt till mot eget mål, vilket är färst av samtliga lag.

25 - procent är Rögles effektivitet i boxplay hittills.

67,86 - är Luleås boxplayprocent, vilket är sämst i ligan.

Joel Nordström