Dags för nytt kapitel i en mästerlig karriär
Publicerad: 2018-04-28
Lagbygget 18/19
Hemmahjälte i en av de häftigaste och mest minnesvärda kvalserieavslutningar genom tiderna, svensk mästare, VM-medaljör och proffs i flera stora ligor. Mattias Sjögren har hunnit med mycket redan – nu vänder han åter hem till Rögle för ett nytt kapitel i en imponerande karriär. Vi bjuder på en tillbakablick.

Mattias Sjögren började spela hockey i IF Lejonet. Han kom till Rögle redan som pojklagsspelare och sen vidare till juniorlagen.
Redan som J18-spelare debuterade han i Rögles A-lag i allsvenskan. Säsongen därpå, 2005/06, var han som förstaårs J20-spelare bofast i A-laget. Redan då en stark och pålitlig tvåvägscenter som gjorde sitt jobb.
Det blev fem hela säsonger i Rögles A-lag och 50 matcher (!) i kvalserien som fanns då…

{!B}

Det var i kvalserien som Mattias fick sitt stora, stora genombrott. Våren 2008 gick Rögle upp i elitserien (som högsta serien hette då) efter ett sanslöst kvaldrama.
Allt avgjordes i de sista skälvande slutsekunderna i kvalseriens sista omgång. Han gjorde det så viktiga 2-1-målet hemma mot Mora med 26 sekunder kvar i en hall som exploderade i glädje och chock.
Det blev två säsonger i högsta serien, första året spelade Chris och Cam Abbott i Rögle. Andra året, utan Abbotts och legenden Kenny Jönsson som slutat, var Mattias en av de drivande spelarna i en kedja med Simon Hjalmarsson och Mario Kempe men han kunde inte förhindra att Rögle åkte ur våren 2010.

{!D}

Mattias hade erbjudanden från många klubbar och valde att flytta till Karlstad och Färjestad där han var med om att vinna SM-guld direkt 2010/11. Samma säsong fick Mattias debutera i Tre Kronor och även spela VM (slutade med VM-silver).
Mattias har sedan dess varit bofast i Tre Kronor och blivit uttagen när inte spel i Nordamerika eller skador hindrat honom. Han har gjort totalt 86 landskamper och spelat fyra VM. Och han är sugen på att dra på sig landslagströjan igen.

{!C}

– Ja, Rögle är ju mitt primära mål men spelar man bra och är aktuell så vill jag gärna spela i Tre Kronor igen, säger han.

Han skrev kontrakt med NHL-klubben Washington men hamnade i farmarligan. Efter två säsonger återvände han till svensk hockey, nu Linköping och två framgångsrika år där han bland annat blev utsedd till årets forward i svensk hockey tog VM-brons med Tre Kronor.
Därefter lockade proffslivet igen. Först ett år i ryska KHL och Bars Kazan och därefter Schweiz och storklubben Zürich där han spelat de två senaste säsongerna och laget vann slutspelet på fredagskvällen och kan fira en mästartitel.

{!E}

31 år gammal återvänder Mattias nu till Rögle där han fick sitt stora genombrott – med ett fyraårskontrakt i bakfickan är han sugen på att skriva ett nytt framgångsrikt kapitel i sin karriär.
Tillsammans med oss!