Ny hemmaförlust för Rögle mot Leksand
Publicerad: 2021-03-25
Efter match
Leksand passar Rögle illa och för andra gången den här säsongen kunde dalmasarna vinna i Catena Arena. Den här gången med 1-3 (1-2,0-1,0-0) efter att Rögle släppte in två psykologiska mål runt den första periodpausen.

Rögle fick en smakstart på matchen när man gjorde 1-0 redan efter 72 sekunders spel. Från en position nära sargen kunde tyste backen Moritz Seider lyfta in pucken mot mål. Den letade sig in vid främre stolpen och för framspelningarna stod Taylor Matson och Lukas Ekeståhl-Jonsson.
Några minuter senare fick Rögle spela powerplay men istället för utökad ledning så kunde istället Leksand kvittera genom backen Mirco Müller i en kontring.
Efter utjämningen höjdes tempot i matchen och i mitten av perioden skapade Rögle en hel del utan att lyckas trycka in pucken. Leksand hade också chanser men ställningen stod sig till det återstod endast två sekunder av perioden. Då kunde dalmasarna ta ledningen med 1-2 och återigen var det schweiziske backen Mirco Müller som gjorde målet. Skottstatistiken slutade 13-12 till Rögle.

Den tråkiga avslutningen på första perioden följdes desvärre för Rögles del av en lika olycklig inledning av den andra akten. Efter bara 18 sekunders spel gjorde Mirco Müller sitt och Leksands tredje mål i matchen till 1-3.
Efter den jobbiga inledningen på perioden jobbade sig Rögle sakta in i matchen igen. Chanser skapades men man hade svårt att sätta dit pucken. Inte heller i spel i numerärt överläge med knappt fem minuter kvar av perioden fick laget utdelning. Inga fler mål gjordes innan periodpausen och efter att Rögle vann skotten med 11-5 gjorde Leksand periodens enda mål.

Rögle inledde tredje perioden i jakt på upphämtning och vändning och man trodde att man hade fått en bra start på detta redan efter 67 sekunder då Dennis Everberg satte pucken i mål efter en situation retur framför Leksands mål. Dock dömdes målet bort efter videogranskning och ställningen var fortfarande 1-3.
Rögle jobbade vidare men Leksand försvarde sig bra och de heta målchanserna lyste med sin frånvaro. Man drog dessutom på sig ett par utvisningar vilket inte gjorde det enklare. Med ungefär två minuter kvar satsade Rögle på att plocka ut Christoffer Rifalk. Efter en bortautvisning blev det spel sex mot fyra men Leksand höll undan och vann med 1-3.

Patric Andersson