Rögletrio med i landslagstrupp
Publicerad: 2020-10-26
Nyhet
Tre Röglespelare finns med i förbundskapten Johan Garpenlövs Tre Kronor-trupp till nästa veckas turnering, Karjala Cup. Det är anfallarna Leon Bristedt och Daniel Zaar samt backen Niklas Hansson.

– Det är alltid en ära att bli uttagen i Tre Kronor. Det är ett kvitto på att man gjort något bra och det ska bli kul att dra på sig landslagströjan igen, säger Niklas i en kommentar.

Leon Bristedt, som debuterade i Tre Kronor efter sin första säsong i Rögle, våren 2019, är inne på samma linje:
– Det är framförallt kul och roligt att få komma iväg och tävla mot de bästa och visa upp sig på Europascenen, säger Leon.

Att en intensiv SHL-höst blir ännu intensivare för landslagsspelarna gör inget enligt Leon:
– Visst blir det tufft men det är roligare att spela matcher än att träna. Visst, man tappar kanske någon ledig dag men de brukar vara duktiga på att känna av belastning och sådant. Man brukar komma tillbaka med mer energi och bättre tempo i kroppen, säger Leon.

Förutom de tre uttagna finns det en handfull Röglespelare till som kan bli aktuella för att dra på sig landslagströjan under säsongen. Ett bra kvitto på Rögles verksamhet i dag:
– Ja men så är det. Bra lag behöver bra spelare och tvärtom. De spelare som är med har klubben att tacka, inte minst jag själv. Jag har haft en oerhört bra utveckling här och är otroligt tacksam för det, säger Leon.

Karjala-turneringen blir den första för Tre Kronor den här säsongen och spelas i Helsingfors 5-8 november nästa vecka. Sverige kommer att möta Tjeckien på torsdag 5 november (13:30), Ryssland lördag (12:30) och Finland söndag (16:30). SHL drar sen i gång igen tisdag 10 november och för Rögles del är det Malmö borta.