Aaltonen ser fram emot premiärderbyt
Publicerad: 2017-09-07
A-lag
Han återanslöt med laget igår, på torsdagskvällen bjöd Juhamatti Aaltonen sin nygamla hemmapublik i Lindab Arena på en show direkt. Han gjorde tre poäng (1+2) och flera delikatesser i Rögles 8-1-seger över Troja.

– Det var kul att vara tillbaka och spela. Jag hade roligt där ute, nu längtar jag till premiären, säger Juhamatti Aaltonen efteråt.
Den finländske landslagsanfallaren är en av de etablerade spelarna som ska hjälpa Rögle att lyfta den här säsongen. Och visserligen ska det inte dras allt för stora växlar efter en träningsmatch i början av september - men både Aaltonen och hela Rögle gjorde ett riktigt bra dagsverke mot Troja-Ljungby.
– Vi skapade mycket och fick utdelning i power play. Det är ju bra. Jag känner mig i bra form, jag har tränat i Helsingfors med andra finska utlandsproffs. Nu i början försöker jag läsa av spelet, säger Juhamatti med ett leende.

Det är fyra år sedan Juhamatti spelade i Rögle senast - på frågan om det är samma Aaltonen som är tillbaka så svarar han med ett leende:
– Jag gillar fortfarande offensiv hockey och föredrar matcher. Men jag är nog mognare och vill hjälpa de yngre. Jag gör det som tränarna säger till mig.
Han var med på turneringen i Köln, då spelade han med Edwin Hedberg och Ted Brithén. Nu har han parats ihop med unge centern Filip Karlsson och Sebastian Collberg.
– Det går bra. Collberg har ett ruskigt skott och Karlsson är en bra center som är bra både i offensiven och defensiven.
I power play är det andra lagkamrater på isen och två gånger var Aaltonen inblandad i mål i numerärt överläge, Sebastian Collbergs 3-0-projektil och Ted Brithéns 5-0.
Själv lirkade han in 6-1-pucken högt vid första stolpen ur nästan ingen vinkel alls.

Vad kan vi förvänta oss av Aaltonen och Rögle i vinter?
– Allt är möjligt. Men vi ska ta det dag för dag, vi ska förbättra oss varje dag så får vi se hur långt det räcker.
En träningsmatch återstår, Karlskrona i Mörrum på tisdag, sen är det SHL-premiär borta mot Malmö. En match Juhamatti ser fram emot redan.
– Jag har aldrig spelat ett sådant derby och heller inte varit med om någon liknande rivalitet. Det lär bli 12 000 på läktarna och en härlig stämning. Det ser jag verkligen fram emot, avslutar han.