Spaningar inför SM-final 3:7
Publicerad: 2021-05-06
Rögle siktar på att reducera SM-finalserien mot Växjö i det tredje mötet i bäst av sju.

De första två matcherna i finalserien mot Växjö har slutat med förluster för Rögle. Växjö vann match 1 med 2-1 efter att ha avgjort i den tredje perioden. Match 2 slutade 3-2 till smålänningarna som hittade rätt med sitt avgörande mål i förlängning. De två resultaten från VIDA Arena gör att det är en 2-0-ledning i matcher för Växjö.

Nu väntar två raka matcher i Ängelholm, och för Rögles del gäller att att knipa minst en av matcherna.

HÄR ÄR TRE SPANINGAR INFÖR SM-FINAL 3:7

HEMMAFÖRDELEN

Hemmaplan har spelat stor roll så här långt i matchserien. För Rögle har det gjort det under hela slutspelet. Hittills är laget obesegrat i Catena Arena efter två segrar mot Frölunda i kvartsfinalen och tre segrar mot Skellefteå i semin. Den här säsongen har Rögle plus-statistik på Växjö i sin hemmaborg. Rögle vann grundseriens två möten med 4-2 respektive 4-1.

LEON BRISTEDT

En av Rögles hetaste spelare de senaste matcherna heter Leon Bristedt. På de senaste sex matcherna har forwarden stått för fyra mål och fyra assist för totalt åtta pinnar. Under slutspelet har Bristedt stått för totalt nio poäng på elva matcher, vilket är delat bäst med Simon Ryfors i Rögle under slutspelet. Senast låg Bristedt bakom båda målen, fortsätter hans fina form i kväll?

TA VARA PÅ LÄGENA

De underliggande siffrorna visar att Rögle varit de spelförande laget under de första två matcherna, något som också synts med blotta ögat. Men Rögle har inte lyckats få hål på Erik Källgren trots många bra lägen. Det är något som både spelare och tränare i Rögle pratat om efter de två matcherna i Växjö. Rögle har skjutit 49 skott på mål, men bara gjort tre mål vilket ger en skottprocent på 6,12. Växjös siffra i den statistiken är 11,36 (44 skott, fem mål).

GRÖNT & VITT GAMEDAY

Peter Ekholm