Ted Brithén tillbaka till Rögle
Publicerad: 2017-06-07
Nyhet
Svensk mästare med HV71 för en dryg månad sedan – nu fortsätter Ted Brithéns hockeykarriär i moderklubben Rögle. Den 26-årige centern har kommit överens om ett tvåårsavtal med Rögle BK.

Rögle har gjort klart med ett riktigt namnkunnigt nyförvärv. Efter fyra år i HV71 återvänder Ted Brithén till Rögle BK.
– Rögle är min moderklubb och det är hemma för mig. Klubben är inne på en spännande resa och den vill jag vara delaktig i och hjälpa klubben att nå fler framgångar, säger Ted Brithén.

Ted Brithén kommer att spetsa till Rögles lagbygge inför kommande säsong. 26 år gammal är han mitt i en mycket framgångsrik hockeykarriär och väljer då att komma hem och hjälpa sin moderförening.
– Jag är bara en pusselbit i ett pussel och jag ska komma ner och försöka bidra och hjälpa till med det jag kan. Åren i HV71 har gett mig mycket värdefull erfarenhet och jag hoppas kunna dela med av mina erfarenheter till de yngre spelarna, säger Ted.

Ted Brithén började spela ishockey i Rögle och debuterade i A-laget i SHL redan säsongen 09/10 och var därefter bofast i A-laget. Han gjorde tre säsonger i A-laget innan han 22 år gammal lämnade för HV71.
Under fyra säsonger i HV71 fortsatte Teds utveckling, han var lagkapten i två säsonger, spelade i Tre Kronor och senaste säsongen blev hans allra bästa. Han vann den interna poängligan i HV71 tillsammans med Mattias Tedenby och var en av de ledande spelarna i det så lyckosamma slutspelet som bar ända fram till SM-guld.
– Jag har haft en otrolig resa under fyra år i HV71 och jag är oerhört tacksam mot klubben och lagkamraterna för den här tiden.

För drygt en månad sedan stod Ted tillsammans med lagkamraterna och lyfte SM-bucklan och firade med guldhjälmar på huvudet.
– Det är såklart en dröm som gick i uppfyllelse. Vi kände ganska tidigt under säsongen att vi hade något stort på gång. Vi var ett bra gäng som körde varje dag och vi visste exakt vad vi skulle göra. Vi växte tillsammans som grupp, det är inget hokus pokus utan hårt arbete och disciplin som varit grundstenarna.

Kontraktet med HV71 gick ut efter säsongen och därefter har Ted funderat på sin hockeyframtid. Rögle var tidigt med i funderingarna.
– Jag ville vänta ett tag med mitt beslut, se vilka alternativ jag hade men Rögle är alltid ett starkt alternativ för mig och nu kändes det helt rätt att komma hem.
Ted Brithén har alltid varit en klok och spelskicklig tvåvägscenter som kan användas i alla spelformer. Under de fyra år han varit borta från Rögle har han utvecklats:
– Jag har blivit bättre på allt. Jag är ingen flashig spelare utan försöker göra jobbet hela tiden. Jag har utvecklat mitt målskytte och ser spelet lite bättre.

I Rögle kommer han att återförenas med bland annat Daniel Sylwander som är en av hans allra bästa kompisar.
– Det ska bli kul att spela ihop med ”Sylle”. Jag känner en hel del i laget och följt laget under hela tiden. Det är ett ungt och spännande lag med en uppsida.
Ted kommer att få en stor roll i laget i vinter.
– Jag ska försöka hjälpa till, det inspirerar att hjälpa unga att bli bättre och kanske göra samma resa som jag. Det är viktigt att komma ihåg at vi är 25 man i truppen och det är viktigt att alla stöttar varandra och att vi ska göra det tillsammans, säger Ted som kommer att flytta ner till Ängelholm redan till helgen.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är mycket nöjd med att få hem Ted Brithen igen.
– Ted är en jätteduktig hockeyspelare, han är klok och tar bra beslut, han är stark med puck, används i alla spelformer och kan spela många minuter. Han kommer att få en ledande roll hos oss, säger ”Masken” och fortsätter.
– Ted spelade i landslaget för två år sedan och målet är att han ska komma tillbaka dit.
Ted Brithéns avtal med Rögle gäller över två år, till och med säsongen 2018/19.