Frågor och svar gällande nya publiktaket
Publicerad: 2020-10-26
Rögle BK
I förra veckan meddelade Regeringen tillsammans med Folkhälsomyndigheten att höja publiktaket för sittande evenemang från 50 till 300 personer från den 1 november. Det innebär att fler Säsongskortsinnehavare kan komma och se Rögle spela i Catena Arena från torsdagen den 12 november. Vi har fått en del frågor och här under har vi samlat ihop nyttig information kring vad som gäller.

Nytt besked har kommit, vad gäller?
”Från den 1 november höjs publiktaket från 50 personer till 300 personer. Det gäller för sittande publik – med en meters mellanrum, sällskap om max två personer tillåts dock att sitta bredvid varandra. Regionala restriktioner kan dock tillkomma.”

Kan det komma regionala bestämmelser som begränsar publiktaket?
”Utifrån hur smittspridning utvecklas i vår region så kan det mycket väl komma restriktioner som begränsar bland annat publiktaket i just vår region.”

Vilka kommer att få gå på Rögles hemmamatcher?
”Vi kommer att prioritera våra Säsongskortinnehavare där vi kommer att köra en rotationsmodell sektionsvis så man kan gå på hockey tillsammans med de man normalt gör det med. Alla med något slags Säsongskort till Rögle BK:s matcher kommer att få gå på hockey. Loger, restauranggäster med årsabonnemang, sittplats, ståplats och handikapplatser.”

Hur vet jag om jag får gå?
”Alla som registrerat sin e-post kommer att få ett mail utskickat med information om hur man går tillväga för att hämta ut sin biljett. Vi kommer att kommunicera på vår hemsida om vilken sektion som får komma på respektive match. Håll koll i skräpposten i din e-post för att säkerställa att du inte missar ditt utskick. Om du inte fått ett mail från Rögle BK trots att din sektion är utvald, vänligen kontakta [email protected] eller 0431-55 89 00.”

Hur hämtar jag ut min biljett?
”Du kommer att få ett mail från Rögle BK med instruktioner om hur du plockar ut din biljett på webben.”

Får jag sitta på min ordinarie plats?
”Samtliga Säsongskortsinnehavare kommer att välja en ny plats på en utav våra långsidor till respektive match oavsett vilken sektion man har sitt ordinarie säsongskort på. Dock kommer ett visst antal platser samt rader att blockeras för att säkerställa att det rekommenderade avståndet hålls. Därför måste du aktivt plocka ut en biljett via webben till den matchen du blivit tilldelad.”

Kan man köpa biljetter?
”Utifrån rådande situation har vi stängt all biljettförsäljning. Om restriktionerna ändras ytterligare kan det komma att ändras, håll koll på hemsidan i samband med förnyade restriktioner.”

Kan jag boka bord i restaurangen?
”Inga bokningar utöver årsabonnemang kan göras i dagsläget.”

Vilka säkerhetsföreskrifter gäller kopplat till Covid-19?
”Vi arbetar efter ett Publikprotokoll som är framtaget av Svenska Ishockeyförbundet. Kortfattat handlar det om att vi som arrangör ska säkerställa att alla besökare kan hålla avstånd, ha möjlighet till god handhygien med mera för att undvika smittspridning.”

Kan jag få kompensation för de matcher jag inte får se?
”Vi kommer att erbjuda kompensationsalternativ såsom rabatterade säsongkort till efterkommande säsong, tillgodokvitton samt ekonomisk kompensation. Eventuell kompensation görs efter avslutad grundserie.”

Kan jag skänka min kompensation till föreningen?
”Självklart kan du avstå din kompensation. Vi kommer att gå ut med mer information kring hur man går tillväga inom kort.”
Första matchen då det höjda publiktaket gäller för Rögles del är hemma mot Brynäs torsdagen den 12 november.