Cam: "Vi behövde vara borta från rinken"
Publicerad: 2018-11-07
A-lag
Efter en stark slutspurt med fyra raka segrar fick Röglespelarna tre dagars ledigt - på onsdagen var Röglespelarna tillbaka på jobbet igen. Nu väntar några dagars hårdkörning innan fokus vänds mot omstarten på tisdag hemma mot Färjestad.

– Jag tror att alla behövde vara borta från rinken och den här miljön några dagar för att ladda om. Det var välbehövligt även om det var väldigt positivt runt oss i förra veckan, säger tränare Cam Abbott efter onsdagens träning.
Spelarna fick verkligen bekänna färg direkt. Först ett tufft pass i gymmet, därefter en rejäl dos på isen och som avslutning väntade en utmaning uppe i gymmet.
– Du kan välja att kalla det för en minicamp. Men vi har inte så mycket tid på oss. Killarna behöver först vila eftersom det varit en intensiv tid. Vi kan köra hårt i tre dagar där vi vill pressa varandra lite extra - sen handlar det om att börja förbereda sig inför kommande match, säger Cam.

Vi är såklart nyfikna på utmaningarna som väntade efter isträningen:
– Vi har gett spelarna två utmaningar. De har delats in i femmannalag och ska genomföra två fysiska aktiviteter där lagen tävlar mot varandra. Det är mycket enklare att ta ut sig lite extra när du tävlar, för alla i det här gänget är tävlingsmänniskor och vill vinna, förklarar Cam.

Under uppehållet saknas två anfallare, juniorerna Lucas Elvenes och Nils Höglander är med J20-landslaget och kommer hem först på måndag i nästa vecka. På onsdagen saknades också backen Ben Youds som även missade de två sista matcherna innan uppehållet.
– Jag vet inte riktigt när Ben kan gå på is igen, vi får se helt enkelt, säger Cam.
Rögle var det hetaste laget i SHL innan uppehållet när man vann fyra raka matcher, full pott, sista veckan.
– Det är så klart trevligt när vi får betalt får vårt hårda slit. Killarna har jobbat hårt tillsammans för att vända på det och är värda framgångarna, säger Cam och fortsätter:
– Vi är inte där vi vill vara. Nu får vi lägga det som varit åt sidan och angripa nästa period.

SHL har alltså uppehåll den här veckan men redan på tisdag i nästa vecka drar det igång igen. För Rögles del med hemmamatch mot Färjestad.
På lite drygt tre veckor ska tio omgångar spelas.
– Det är en intensiv och mycket viktig period som väntar. Det gäller att vi behåller ödmjukheten och är smarta. En sak jag lärt mig genom åren är att varken bli för hög när det går bra eller för låg när det går mindre bra, avslutar Cam med ett leende.