Rögles ekonomiska bokslut klart
Publicerad: 2017-06-05
Årsmöte
Rekordhög omsättning men en sportslig tung säsong gör att Rögle gör en ekonomisk förlust. Det egna kapitalkravet i SHL säkras genom supportergruppen Cor Viridis.

Om en vecka väntar årsmöte i Rögle Arenarestaurang och inför detta är Rögle BK:s bokslut för säsongen 2016/17 klart.
Klubbens omsättning ökade med nästan 12 miljoner och landade på 112 miljoner kronor, den högsta i föreningens historia.
– Ja det var ett bra år gällande omsättningen. Vi är givetvis glada och stolta över att vi har det fantastiska stöd vi har i regionen., säger Rögles vd Marcus Thuresson i en kommentar.

En förklaring till omsättningsökningen är att stödet från det regionala näringslivet är fortsatt starkt.
– Vi har skapat ytterligare alternativ för regionens näringsliv, både för stora och små vilket har gett bra genomslag.

Trots omsättningsrekordet så gjorde klubben en förlust på cirka en miljon kronor. Anledningarna är främst en sportslig tung säsong med sämre publiksnitt än budgeterat samt en större och dyrare spelartrupp på grund av många långtidsskador och sjukdomar.
– Det var en jobbig säsong, både sportsligt och resultatmässigt. På skador har vi en ersättningsperiod över 90 dagar samt att vi måste fylla upp de luckor de spelarna lämnar när de är skadade.
– Den mängd skador och längden på konvalescensen gjorde att vi var tvungna att agera på spelarmarknaden i ganska stor omfattning mot en normal säsong, säger Marcus.

Det egna kapitalkravet i SHL klaras genom att Cor Viridis skjuter till ett villkorat kapitaltillskott på en miljon kronor.
– Ett fantastiskt initiativ som vi är väldigt glada och tacksamma för. Vi har fört en dialog med Cor Viridis löpande om vår situation och de har ställt upp på ett mycket fint sätt.

Vad tycker du om den gångna säsongen, ekonomiskt och sportsligt?
– Stökig! Vi hamnade på hälarna från start och tog aldrig oss ur det. Det roliga är att att vi klarade kvalet så pass starkt och vi tar med det positiva i det, säger Marcus.
Förra säsongen stängs på tisdag i samband med årsmötet men arbetet med kommande säsong har pågått en längre tid:
– Vi ser fram emot kommande säsong med tillförsikt. Vi har sett över den sportsliga organisationen och försökt utveckla den ytterligare och lagbygget är påbörjat för säsongen 17/18. Vi saknar några pusselbitar men förhoppningsvis kan vi inom kort ”stänga” truppen.
– Ekonomiskt ligger budgeten i nivå som föregående år men med lite lägre snitt på publikintäkterna. Ekonomin är en viktig del som vi måste förhålla oss till.

Rögles årsmöte sker tisdagen den 13 juni kl 18 i Rögle Arenarestaurang och årsredovisningen finns tillgänglig på vårt Kundcenter på Lindab Arena från och med idag för medlemmar.