Lerg: "Vi kan vända det här"
Publicerad: 2017-11-18
Efter match
En ny tung förlust och nye kedjekamraten Filip Karlsson skadad och borta länge - då var det snygga solomålet inte mycket att glädjas över. Rögleanfallaren Bryan Lerg är ändå optimistisk.

– Offensivt var det här ett fall framåt jämfört med Örebro. Vi behöver bli mer desperata i tredje. Det är tungt just nu men vi måste hålla uppe huvudet och fortsätta jobba hårt, säger han efter 2-4-förlusten i Karlstad.
Han fortsätter:
– I fjol förlorade vi 13 raka men vi kom ur det också och var nära att slippa kval. Det kommer att vända i år också, det handlar om att jobba vidare på det vi påbörjat och sen behöver vi självklart lite medstuds så vi får in lite energi och självförtroende, säger den rutinerade amerikanen.

Matchen mot Färjestad hade ljusglimtar. Efter en knackig start, backen Almen Bibic skadad och 0-1-underläge kom Rögle in i matchen efter tio minuter.
– Offensivt skapade vi tillräckligt för att leda efter första. Det ska vi ta med oss, säger Bryan.
Elva olyckliga sekunder mitt i andra sänkte Rögle då hemmalaget gjorde två snabba och fick en 4-0-ledning.
Bryan reducerade för Rögle med ett solomål i power play där han gick förbi nästan alla utespelare innan pucken sattes i nät.
Backen Alexander Younan tog efter och gjorde 2-4 och plötsligt var Färjestad skakat och det var 24 minuter kvar.

– Onödigt att de får gå upp till 4-0. Sen hade vi behövt ett tredje mål - då hade det kunnat svänga. Och vi hade lägen men pucken studsade över klubban i avgörande lägena.
– Vi hade behövt bli ännu mer desperata i tredje. Vi behöver skjuta mer, driva på mål och kanske styra in den med en kroppsdel. Det behöver inte vara så snyggt, säger han.

I sista perioden fick även centern Filip Karlsson utgå - han skadade sig i en kollision med en hemmaspelare och man befarade en fraktur på handleden.
– Jag lider verkligen med Filip. Jag har trivts spela med honom och han är den mest underskattade spelaren i hela laget. Jag hoppas han snart är tillbaka. Annars får någon annan kliva fram, säger Bryan.
Rögle fick spela nästan hela matchen på fem backar eftersom även Kevin Gagné saknades på grund av sjukdom.
– Det blir tufft för våra försvarare såklart när vi skulle jaga mål framåt.

Laget reste hem i buss på lördagskvällen och är lediga på söndagen innan en ny vecka väntar med tre matcher, först Örebro hemma på tisdag.
– Vi får ladda om batterierna på söndag och sen förbereda oss så mycket vi kan inför matchen hemma på tisdag. Vi ska komma ut och göra en riktigt bra match inför våra fantastiska fans. Det är tuffa tider, ingen gillar det men vi kan inte tycka synd om oss själva. Vi ska vända det här, avslutar Bryan.