Spotlight Akademin: Rivstart för sportutvecklaren
Publicerad: 2022-01-05
Spotlight akademin
En gång i månaden riktar roglebk.se spotlighten mot vår akademisektion. I den här artikeln möter ni Rögles nye sportutvecklare David Aspengren.

Den 22 november tillträdde David Aspengren sin nya tjänst som sportutvecklare akademi på Rögle. Hans huvudsakliga uppgift: att optimera möjligheterna för spelare och ledare så att verksamheten kan nå sin högsta potential.

Rögle arbetar vidare med visionen om en verksamhet där alla får möjligheten att trivas och utvecklas. Tidigare under hösten har klubben erbjudit olika utbildningar för spelare och ledare, bland annat inom kost och hälsa samt jämställdhet och värdegrundsarbete. För att fortsätta utveckla detta arbete tillsatte klubben en ny tjänst, sportutvecklare akademi. Valet föll på David Aspengren.

– Det har varit en fantastiskt rolig första tid här i Rögle. Jag har fått många nya intryck, mött många nya människor och mötts av ett stort engagemang. Det har varit en väldigt inspirerande miljö att kliva in i, säger David om sin första tid i klubben.

Att tillträda i en helt ny tjänst utan någon företrädare låter kanske inte som den mest tacksamma uppgiften. Davids första tid på jobbet har därför också varit intensiv, med mycket nytt att ta in och många rutiner att sätta. Till sin hjälp har han bland andra akademiansvarige Lotta Vöcks Möller, som på ett liknande sätt började sin tjänst för en tid sedan.

Tillsammans ska de arbeta mot en bättre kultur och miljö för samtliga aktiva inom Rögle BK. Bilden av klubben som David har skapat för sig sedan har började är positiv, men att ödmjukheten inför arbetet aldrig får försvinna.

– Det finns väldigt mycket i föreningen som vi gör riktigt bra. Däremot är det viktigt att det finns ett driv till att jobba kontinuerligt med positiv energi och att vilja bli lite bättre varje dag. Därför ska jag i min roll hela tiden vara nyfiken, aktiv, lyssna på och serva våra aktiva så att vi hela tiden utvecklar vår verksamhet åt det positiva. Samtidigt arbetar jag också med en kontinuerlig omvärldsanalys för bästa möjliga verkan säger han.

{!A}

David har själv spelat hockey på seniornivå, vilket gör att han är bekant med och har erfarenhet av att vara i de miljöer som hockeyspelare verkar i. Något som han själv tror att han kommer ha stor nytta av i sitt nya jobb.

– Hockeymiljön passar mig väldigt bra och det har gett mig som person en bra grund att stå på. Jag är av uppfattningen att man frodas av att vara i en intensiv miljö. Men det förutsätter också att den miljön bygger på sunda värderingar, vilket jag i den här tjänsten ska säkerställa att Rögle har, säger han.

LÄS OCKSÅ

Spotlight Akadmien November