Jalasvaara: "Vi har allt i egna händer"
Publicerad: 2018-02-19
A-lag
Strax efter lunch checkade spelare och ledare i Rögles A-lagstrupp in på Lindab Arena igen efter några dagars ledigt. Finske backen Janne Jalasvaara har laddat om batterierna tillsammans med familjen - och snöskottning...

– Jag var hemma hos familjen och det var kul att träffa frun och barnen. Vi har fått mycket snö så det var bara att gå ut och jobba med snöskyffeln. Det var tung snö, nästan is, så det blev bra träning, säger Janne och skrattar.

Röglespelarna tränade fram till i onsdags i förra veckan - därefter fick man ledigt till måndag lunch. Det är viktigt att hitta balansen inför den viktiga slutspurten.
Sju matcher återstår av SHL:s grundserie, Rögle ligger elva, fyra poäng före Mora som är precis under kvalstrecket på 13:e plats.
Ett Mora som man just möter på bortais i lördagskvällens omstart:
– Alla matcher som återstår är viktiga. Vi är mitt i vårt play off nu, säger Janne.

Janne Jalasvaara kom till Rögle i mitten av december. Efter nio säsonger i högsta finska ligan och de sex senaste åren i KHL gick han och väntade på nästa utmaning när Rögle hörde av sig.
Han kom till ett Rögle under ombyggnad. Hans sejour i Rögle inleddes med fyra förluster men sen kom vändpunkten.
Janne är en stabil och defensiv back som sällan sätter sig själv eller laget i svåra situationer. Efter 19 matcher väntar han fortfarande på första poängen men han har snabbt blivit en stor publikfavorit bland Röglefansen med sitt rejäla fysiska spel och tunga kroppstacklingar.
– Jag stortrivs här, det är en bra klubb och det är kul att spela hemma inför våra fans. Det enda jag saknar är familjen, säger Janne.

Sju matcher återstår av grundserien, tre av dessa spelar Rögle på hemmais där laget bara förlorat två av de tio senaste matcherna. – Vi har avgörandet helt i egna händer och det är skönt. Spelar vi bara som vi gjort på sistone så kan vi slå alla lag i serien. Det har vi bevisat tidigare.
Vad säger du om lagets utveckling under din tid i Rögle?
– Det handlar om att tro på oss själva och det vi gör. Det har varit vändpunkten, säger han.
Efter lördagens match i Mora väntar en ny bortamatch på tisdag i nästa vecka mot Växjö innan ett dubbelmöte mot Karlskrona som inleds hemma fredag 2 mars.
– Jag ser fram emot att det ska avgöras.