Rögle vann premiären i kokande Catena Arena
Publicerad: 2019-09-14
Efter match
Rögle fick en drömstart på årets SHL-säsong. Man vann premiären hemma i Catena Arena över HV71 med 4-0 inför 5 018 åskådare. Segern ordnades i första perioden då Rögle efter en riktig urladdning gjorde alla fyra målen.

Redan på förhand var det bäddat för en riktig fest när Rögle hade sin premiär i Catena Arena. Det var utsålt och lördag kväll och stämningen var hög redan på uppvärmningen.
Och inte blev stämningen sämre när Rögle fick en drömstart i första perioden som man vann med 4-0! Gästerna hade greppet inledningsvis men när Taylor Matson styrde in 1-0 efter drygt fem minuters spel så blev det en energikick för hemmalaget.
Ted Brithén ökade på till 2-0 med ett välriktat slagskott i bortre krysset 39 sekunder senare. Här tog Rögle över helt och man satte rejäl press på gästerna. Nils Höglander styrde in 3-0 efter tolv minuter och innan perioden var över satte Dennis Everberg 4-0. Stämningen i Catena Arena var grym och decibelnivån hög.

Resten av matchen blerv en formalitet, Rögle hade lärt sig läxan från förra vårens slutspelsmatch mot just HV71 då man tappade en 3-0-ledning efter första. Segern var Rögles första premiärseger i Elitserien/SHL på tolv försök.
Tyvärr blev centern Ted Brithén skadad och fick utgå i andra perioden. Han fick en puck i ansiktet och fördes till sjukhus för vidare undersökningar.

SHL-säsongen är därmed i full gång och det är en riktig rivstart. Redan på tisdag är det derby för Rögles del borta mot Malmö och därefter väntar ny hemmamatch i Catena Arena redan på torsdag då nykomlingen Oskarshamn kommer på besök.