Tung derbyförlust på övertid för Rögle
Publicerad: 2017-01-19
Efter match
Efter ett tätt och målfattig derby kunde Malmö ta hem segern efter avgörande i förlängning. Med 81 sekunder kvar avgjorde gästerna och vann med 2-1.

Drygt 5 000 personer bänkade sig i Lindab Arena för säsongens tredje Skånederby på torsdagskvällen.

Rögle kom ut starkt från början och redan efter några sekunders spel träffade Taylor Matson stolpens utsida. De första fem minuterna av matchen bjöd på böljande spel med några halvchanser åt båda håll.

Det var gästerna som skulle göra matchens första mål efter drygt halva perioden. Frederik Storm ställde Rögleförsvaret med en vacker passning från bakom Röglemålet. Konstantin Komarek stod omarkerad framför mål och tryckte in pucken bakom Anders Lindbäck.

Efter ledningsmålet tog Malmö över matchen och skapade fler lägen till att utöka ledningen. Perioden slutade emellertid 0-1.

Rögle fick inleda den andra perioden med numerärt överläge i 1:46 efter en Malmöutvisning i slutet av den första perioden. Man fick dock ingen vidare ordning på sitt powerplayspel, men med 15 sekunder kvar till att Malmö skulle bli fulltaligt hittade Timothy Liljegren rätt med ett slagskott i bortre krysset. Oscar Alsenfelt i Malmömålet var chanslös och unge Liljegren gjorde sitt första mål för säsongen.

Efter kvitteringen vaknade Rögle till liv och skapade tryck i anfallszon. Man fick en ny chans i powerplay som dock inte gav utdelning. Malmö var dock inte ofarligt och bland annat hade Ilari Filppula en dubbelchans helt ensam framför Anders Lindbäck som dock kunde rädda båda lägena.

Med drygt tre minuter kvar av perioden var det Rögles tur att ha ett jätteläge. Christopher Liljewall kom helt ensam från blålinjen men Oscar Alsenfelt i Malmös mål stod för en svettig parad då alla trodde att Liljewall hade fintat bort honom.

I slutet av perioden fick Malmö chansen att spela powerplay men Rögle höll tätt och 1-1 stod sig in i den andra periodpausen.

Tredje perioden inleddes med mycket kamp och med Malmö som det något mer spelförande laget. Efterhand kopplade gästerna ett större grepp om spelet och Rögle fick slå ifrån sig.

Då åkte Malmös Mathias Tjärnqvist ut två minuter för en slashing och Rögle bjöds in i matchen igen. Det numerära överläget hjälpte dock inte och den tidigare Röglebekantingen Tjärnqvist kunde hoppa in på isen igen då de två minuterna var över.

Med drygt sex minuter kvar av perioden var det åter dags för en ny Malmöutvisning. Rögle tog time out i samband med det och försökte mobilisera för ett ledningsmål. Det bar dock inte frukt och Malmö kunde försvara sitt mål fram till att man blev fulltaligt. Malmö låg på i slutet av perioden men 1-1 stod sig och matchen gick till overtime.

Som alltid när det spelas tre mot tre så avlöste hel- och halvchanserna varandra åt båda håll i overtimespelet. Det var dock Malmö som kunde avgöra då Lars Bryggman satte ett friläge med knappt en och en halv minut kvar till straffavgörande.

Poängen för Rögle var ändå ett viktigt trendbrott efter en rad förluster.

Patric Andersson