Cory Murphy om starten och matchen i Örebro
Publicerad: 2019-09-25
Inför match
Daniel Zaar vilar en match till men Nils Höglander är tillbaka. Där har ni senaste nytt om Rögletruppen inför torsdagens bortamatch mot Örebro.

Efter ett kortare träningspass och en snabb lunch satte sig spelare och ledare i bussen på onsdagen för att resa till Örebro och ladda inför torsdagens bortamatch i Behrn Arena. Efter en intensiv start på SHL med fyra matcher på åtta dagar är det nu mer normalt matchtempo med två i veckan.
Första veckan har inneburit tre segrar på fyra matcher - tränare Cory Murphy ser fram emot att det snart är match igen.
– Ja verkligen. Vi har fått en bra start som går att bygga vidare på.

Många jämför med förra säsongen då Rögle fick en tung start och hamnade på efterkälken.
– Det är stora skillnader på då och nu. Vi är mycket längre fram i processen med spelsystem och roller, vi har ett lag där alla köpt sina roller, de vet vad de ska göra och de kommer till rinken varje dag och jobbar hårt och tävlar, säger Cory och fortsätter:
– Vi i lagledningen har jobbat hårt under sommaren med att förbereda säsongen och vara tydligare vilket var en del av feedbacken vi fick från förra säsongen. Vi har visserligen ett ungt lag och många nya ansikten men vi har också en bra grupp med äldre spelare som hjälper till och visar vad vi vill, det hjälper mycket.

En sak som rent statistiskt förbättrats rejält mot förra hösten är defensiven - på de fyra första matcherna har man bara släppt in 1,5 mål per match. Hösten 2018 var snittet mer än det dubbla.
– Det blir så klart enklare att vinna matcher om du håller nere mål emot dig. Vi har bra målvakter och bra försvarare men det handlar om alla spelare där ute som gör ett bra jobb i egen zon. Vi jobbar hårt och vinner dueller hela tiden och det innebär att motståndarna får färre målchanser.
– Vi har en hel del duktiga och välkända profiler som är viktiga för oss. Men jag vill även lyfta fram de andra spelarna som gör ett jättejobb i det tysta. De får kanske inte de största rubrikerna men de är mycket viktiga och det är vår och lagkamraternas uppgift att tacka och berömma dem.

Matchen i Örebro är Rögles tredje bortamatch den här säsongen, hittills har man vunnit i Malmö och Linköping.
– Det blir ett nytt intressant test för oss. Örebro är välorganiserat och håller sig till systemet. För oss blir vår egen arbetsinsats en viktig nyckel.
Vad gäller laget så är det klart att Daniel Zaar, som varit lite på is de senaste dagarna, missar även morgondagens match. Däfremot har Nils Höglander, som stod över någon träning i veckan, lämnat klartecken för spel.
Här är truppen till matchen i morgon:
Målvakter: Christoffer Rifalk och Roman Will. Backar: Kodie Curran, Niklas Hansson, Daniel Bertov, Éric Gélinas, Erlend Lesund, Samuel Jonsson, Jakob Ragnarsson.
Forwards: Leon Bristedt, Dennis Everberg, Mattias Sjögren, Anton Bengtsson, Dominik Bokk, Nils Höglander, Erik Andersson, Taylor Matson, Hampus Gustafsson, Kevin Wennström, Adam Edström, Simon Ryfors och Calle Spaberg-Olsen.
Ej tillgängliga: Daniel Zaar, Ted Brithén.
Matchen i Örebro börjar kl 19.