Backar visade vägen när Rögle slog Timrå
Publicerad: 2018-10-20
Match
Backarna visade vägen när Rögle tog en efterlängtad trepoängare hemma mot Timrå. Man vann med 3-1 på lördagen och tog en skön revansch för förlusten i torsdags mot Timrå.

Det var ett revanschsuget Rögle som tog sig an Timrå i Lindab Arena i lördagseftermiddagens SHL-möte. För två dagar sedan vann Timrå rond 1 efter förlängning i en match som Rögle stora delar var det bättre laget i.
Rögle inledde också starkast och tog snabbt ledningen. Backen Kodie Curran sköt ett välplacerat skott i krysset utan chans för Niklas Svedberg i Timrås mål. Tid: 2:11. Det var kanadensarens första mål i Rögletröjan.

Rögle fortsatte att ha initiativet i perioden och efter drygt 15 minuters spel kom 2-0. Åter igen en back. Samuel Jonsson följde med upp i ett anfall och blev frispelad i mitten och gjorde inget misstag.
I andra jämnades spelet ut något, gästerna stack emellan och testade hemmamålvakten Justin Pogge som spelade säkert.
Rögle hade några riktigt fina chaner att utöka ledningen. Daniel Widing, Simon Ryfors och Ted Brithén kunde alla blivit målskyttar i mellanperioden.

2-0-ledningen stod sig till tredje perioden. Daniel Zaar kom fri men Svedberg räddade med skridskospetsen. Istället gjorde Timrå nästa mål, reduceringen till 2-1 kom med åtta minuter kvar och det blev nervösa slutminuter.
Timrå tog ut målvakten med drygt en minut kvar och satsade allt för att få till en kvittering. Men det blev Rögle som kunde utnyttja läget när Ted Brithén satte avgörande 3-1 i tom bur med tio sekunder kvar. Dämed var Rögles andra raka hemmaseger ett faktum.