Olli om första tiden i Rögle
Publicerad: 2020-10-21
Inför match
Första målet för säsongen betydde en poäng på bortaturnén för Rögle - och för rutinerade Olli Palola kan det betyda ännu mer. "Jag har varit med så länge så jag vet att det svänger men självklart är det skönt att spräcka nollan", säger Olli inför torsdagens hemmamatch mot Frölunda.

Räkna med ett revanschsuget hemmalag i morgon i mötet med topplaget Frölunda. Efter två förluster på bortaplan förra veckan vill Röglespelarna snabbt studsa tillbaka på vinnarspåret.
– Vi vill tillbaka och vinna matcher, det är därför vi håller på med det här. Men samtidigt så vet vi att det här händer alla lag. Vi vet vad vi kan och gör vi bara som vi ska så har vi bra chans i varje match, säger Olli Palola.

Den finske anfallaren värvades till Rögle inför den här säsongen, en rutinerad och etablerad offensiv spelare. Han debuterade i högsta finska ligan redan säsongen 06/07 och har sen dess spelat på högsta nivå i Finland, Ryssland och Sverige. Förra veckans insatser sammanfattar han så här:
– I Gävle så spelade vi bra men Brynäs försvarade sig bra, vi sköt mycket men lyckades inte förvalta målchanserna. Mot Leksand gjorde vi inte vår bästa insats men hade ändå tillräckligt med chanser för att vinna den. Det viktigaste för oss är att fortsätta vara positiva och tro på det vi gör, säger Olli.

Olli har inlett säsongen på ett mycket stabilt sätt rent spelmässigt. Han har varit inblandad i vädigt mycket och har på sju matcher skrapat ihop sex poäng (1+5). Målnollan spräckte han senast mot Leksand.
– För mig som anfallare så ska jag göra poäng. Det betyder en del för självförtroendet att göra poäng. Du tänker mindre, spelar mer avslappnat och agerar istället för reagerar. Jag har varit med länge och vet att man hamnar i poängsvackor, det viktigaste är att jobba hårt. För egen del så känns det bättre och bättre. Jag vill gärna ha en uppåtgående form under säsongen och vara som bäst under andra halvan, säger han.

De senaste matcherna har han spelat i en kedja med cenern Ben Smith och Leon Bristedt på andra kanten - en kedja med stor potential.
– De känns bra, vi börjar känna varandra mer och mer. Samtidigt så är omklädningsrummet fullt av duktiga spelare.
Vi är en månad in på säsongen och vi undrar hur han trivs i Rögle:
– Bra. Det är som första dagen när jag kom hit och mötes av positiv energi och glada människor. Vi har roligt samtidigt som vi är fokuserade och vill vinna.

På torsdagskvällen väntar match hemma mot Frölunda. Olli tror på en bra fight:
– Jag har mött Frölunda ett tiotal gånger genom åren och det är ett bra lag, man åker mycket skridskor och kämpar hårt. Det gäller att inte vara passiv för då blir du straffad, säger han och ler.

Laget tas inte ut förrän matchdagen men att döma av onsdagens träning så kommer Olli att spela med Ben och Leon.
Så här såg formationerna ut på onsdagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Johan Gustafsson. Backar: Éric Gélinas-Moritz Seider, Samuel Jonsson-Niklas Hansson, Erlend Lesund-Lucas Ekeståhl-Jonsson, Samuel Johannesson-Craig Schira.
Kedjor: Anton Bengtsson-Simon Ryfors-Nils Höglander, Leon Bristedt-Ben Smith-Olli Palola, Dennis Everberg-Mattias Sjögren-Daniel Zaar, Adam Edström-Brady Ferguson-Taylor Matson-Erik Andersson.
Saknas: Adam Tambellini (borta till uppehållet), Jakob Bondesson (utlånad).