Besked om Timothy dröjer
Publicerad: 2017-08-02
A-lag
Toronto Maple Leafs vill se mer av sitt förstaval den här sommaren, Rögles talangfulle back Timothy Liljegren. Han ska vara med på NHL-klubbens huvudcamp och först därefter tas beslut var han ska spela den kommande säsongen.

Var kommer Timothy Liljegren att spela ishockey i vinter – det är en fråga Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson får ofta.
–Timothy är Torontos spelare och det är de som äger frågan. Vi får vänta och se, det enda vi vet i nuläget är att Timothy ska vara med på Torontos camper i september och inte är i Sverige när SHL drar igång, svarar ”Masken”.

Midsommarhelgen valdes Rögles Timothy Liljegren i första rundan, som 17:e spelare, av Toronto Maple Leafs i den årliga NHL-draften. I juli skrev NHL-klubben sen kontrakt med Timothy (tre år).
– I och med att de skriver kontrakt med Timothy så är han deras spelare och vårt avtal med Timothy upphör. Toronto kommer att ta beslut om Timothy utefter vad som är bäst för hans utveckling, vi kan bara vänta och se, förklarar Rögles sportchef.

”Masken” känner Torontos general manager, Lou Lamariello, sedan han var ”Maskens” boss under hans NHL-år i New Jersey Devils.
– Vi för en bra dialog med Torontos ledning. Timothy kommer att vara med på både rookiecampen och därefter deras main camp och först därefter tar de ett beslut och det har vi stor respekt för, säger ”Masken”.
NHL-lagens huvudcamper inleds samma helg som SHL-premiären är (16 september).
– Först av allt hoppas vi det går bra för Timothy, vi hoppas han tar en plats i NHL för det hade varit ett bra kvitto för oss. Vill Toronto att han ska fortsätta spela hos oss så är vi gärna med och hjälper honom utvecklas vidare i sin hockeykarriär.

Just nu är Timothy med det svenska J20-landslaget och spelar en internationell turnering i USA men kommer hem nästa vecka.