Fjärde raka derbysegern inför tomma läktare
Publicerad: 2020-03-12
Efter match
Det var en märklig avslutning på en historiskt bra grundserie. Rögle slog Malmö med 5-2 inför tomma läktare i Catena Arena i sista omgången och slutade trea i grundserien och knep en CHL-plats. Det var även fjärde raka segern över Malmö den här säsongen.

Ett derby i Catena Arena brukar vara en av säsongens höjdpunktrer i hela hockey-Sverige. Men torsdagskvällens möte mellan de skånska rivalerna inför tomma läktare blev en väldigt speciell match.
Ståplats var tomt - istället hade fansen hängt upp en stor banderoll över hela läktaren för att visa sitt stöd. Sak samma på Högra Sitt. I övrigt var det bara journalister, fotografeer samt folk knutna till arrangemanget som var på plats och fick se den märkliga matchen live.
Innan nedsläpp fick Röglebacken Kodie Curran motta Guldhjälmen av CCM:s representant Alexander Orre - beviset att han utsetts till hela SHL:s mest värdefulle spelare, ett pris framröstat av spelarna själv.

Matchen blev som väntat - det var hög fart men inte riktigt den där intensiteten, kampen och känslorna som derbyn annars kännetecknas av. Rögle hade mycket puck i första perioden men gästerna var effektiva och kunde göra både 1-0 i powerplay och 2-0 på en spelvändning i första.
I andra tog Rögle över, Adam Edström reducerade från nära håll och med bara 15 sekunder kvar av perioden hittade Nils Höglander rätt med ett rappt skott i nättaket. En period som Rögle ägde helt.

I tredje tog Rögle först ledningen genom Simon Ryfors som tryckte in en egen retur och en och en halv minut senare gjorde Ted Brithén 4-2. Dennis Everberg satte sen 5-2 i tom bur och matchen var avgjord.
Segern innebär att Rögle slutar trea i grundserien, klubbens bästa placering genom tiderna i högsta serien. Man är klart för kvartsfinal i slutspelet som sköts upp tidigare under torsdagen. Ny speldatum för kvartsfinalerna är att de startar 30 mars. Oavsett så är Rögle klart för CHL-hockey nästa säsong - för första gången i klubbens historia.