Inför nedsläpp: Rögle - Malmö
Publicerad: 2021-10-09
Inför nedsläpp
Väntan har varit allt för lång ... men nu har det äntligen blivit dags för hemmapremiär. Det är Skånederby och Rögle tar emot Malmö i en fullsatt Catena Arena med nedsläpp 18:00.

Det har gått 583 dagar sedan Catena Arenas läktare senast var fullsatta och suget efter att få se sitt lag på plats är stort hos Röglefansen. När biljetterna till oktobermatcherna släpptes såldes kvällens match slut på endast 90 sekunder. Det är däremot inte bara fansen som har sett fram emot kvällens hemmapremiär.

– Det går inte att föreställa sig. Vi vet inte ens hur speceillt det kommer bli. Ett derby är speciellt nog, plus att det är en ny hall och att vi inte haft hemmafans på två år. Vi hoppas att det blir högljutt, säger backen Erlend Lesund.

Rögle kommer till spel med två raka segrar i SHL, 5-4 efter straffar mot Brynäs förra lördagen innan Djurgården besegrades med 4-1 på Hovet i torsdags. På de sex raka inledande bortamatcherna har laget samlat ihop elva poäng och befinner sig just nu på en sjätteplats i tabellen.

Trots att publiken är tillbaka på läktarna vill inte coach Cam Abbott att känslorna styr lagets handlingar på isen.

– Det kommer bli en väldigt häftig upplevelse att ha våra fans på plats igen. Det finns inte många arenor i det här landet som kan matcha atmosfären här inne när det är fullsatt. Men vi ska spela så som vi vill spela och inte bli för meddragna i alla känslorna som är runt omkring. Det kommer säkerligen bli mycket fysiskt spel och tuffa dueller så det vill till att vi är balanserade i allt vi gör, säger han.

Malmö har inlett SHL-säsongen lovande och ligger för närvarande två placeringar före Rögle i tabellen, dock med en match mer spelad. I senaste matchen åkte Redhawks på en tung förlust hemma mot Luleå, där bortalaget avgjorde i sista minuten. Bortaspelet har däremot fungerat inledningsvis för Malmö, laget är obesegrade i de tre matcher som spelats mot Leksand, Oskarshamn och Örebro. Det återstår att se om Rögle kan bryta den trenden ikväll.

LÄGET I LAGEN

Rögle

Rögle fick tillbaka duon Leon Bristedt och Adam Edström till matchen mot Djurgården och laget ser ut att kunna matcha full trupp även i kvällens match. Laget kom hem från Stockholm tidigt på fredagsmorgonen och hade ett frivilligt träningspass under fredagen där ett par spelare var på plats för att hålla igång benen.

Christoffer Rifalk stod för en stark insats i torsdags mot Djurgården där han motade 28 av 29 skott. Innan dess var det Calle Clang som vaktade buren mot SønderjyskE i CHL och även i straffsegern mot Brynäs. Vem som vaktar Rögles mål ikväll återstår att se.

Malmö

Bortalaget får tillbaka den rutinerade målvakten Oscar Alsenfelt, men har kommunicerat att Daniel Marmenlind troligtvis startar i kassen. I och med det ser även Redhawks ut att matcha full trupp i derbyt.

SIFFRORNA

94,44 - är Malmös boxplaysstatistik efter sju matcher, vilket är bäst i ligan.

18 - mål har Rögle gjort i fem-mot-fem på sex matcher.

1,83 - är Rögles snittpoäng så här långt, vilket är fjärde bäst i ligan.

6 - poäng har Rögles interna poängligaledare Ryan McKiernan gjort på lika många matcher.

INFORMATION TILL DIG SOM BESÖKER CATENA ARENA

• Grindarna öppnar 90 minuter innan nedsläpp. Då öppnar också våra kiosker, Sportbaren och Midembaren/klackbaren.
  • Restaurangen öppnar två timmar innan nedsläpp.
  • Det finns begränsat med parkeringsplatser på grund av ombyggnationen. Därför ber vi våra supportrar att lämna bilen hemma om möjligt. Det går att åka buss med Skånetrafiken till arenan med ditt säsongskort. Parkering går endast att betala med swish eller med kort inne i arenan.
  • Förutom restaurangen och barerna går det att köpa hamburgare och calzone i någon av våra kiosker.
  • Rögleshopen har fått en ny plats i arenan. Denna hittar du numera en trappa upp mot ståplatsläktaren på samma sida som entrén.
Joel Nordström