Ineffektivt Rögle föll i Örebro
Publicerad: 2021-02-25
Efter match
Rögle hade inte marginalerna med sig i bortamötet mot Örebro på torsdagskvällen. Det var en intensiv, fysisk och fartfylld historia. Rögle skapade mest men blev hårt straffat av ett effektivt hemmalag som vann med 5-2.

Rögles inledning av matchen var av helt annan karaktär än i tisdags. Det var rak och pigg anfallshockey från första nedsläpp och hemmamålvakten Jhonas Enroth sattes på prov direkt.

Efter drygt tre minuter gjorde Daniel Zaar 1-0 för Rögle. Hans 18:e mål för säsongen och hans nionde poäng mot Örebro den här vintern.

Det blev en bra första period med hög fart och intensitet, irriterat och fysiskt. Rögle skapade mycket och borde gjort fler mål. Men det var hemmalaget som snöpligt fick utdelning. Först en kvittering i powerplay där pucken turligt letade sig över Rifalk i Rögles mål och in i mål. Och med 14 sekunder kvar av första tog hemmalaget snöpligt ledningen.

Marginalerna fortsatte vara på fel sida i andra. Rögle hade långa stunder bra tryck mot hemmamålet men blev hårt straffat i andra änden. En avbruten Bristedt-klubba på isen såg till att spela fram hemmalaget till 3-1 och 4-1 var ett skott som ändrade riktning precis framför Rifalk. Simon Ryfors reducerade i powerplay i slutskedet och gav Rögle visst hopp och energi inför tredje även om det var ett tvåmålsunderläge att ta in.

Rögles hopp om poäng den här kvällen försvann när hemmalaget gjorde 5-2 mitt i tredje perioden vilket blev slutresulatet. Rögle avslutade matchen i numerärt underläge sedan backen Éric Gélinas dragit på sig ett matchstraff med 4:48 kvar.

Vi noterar att Dennis Everberg den här kvällen gjorde sin 200:e SHL-match.

Rögle åker hem direkt efter matchen för att ladda om inför lördagens hemmamatch i Catena Arena mot Skellefteå kl 18:00.