Matchhjälten: "Underbart få avgöra inför publiken"
Publicerad: 2019-11-28
Det blev en inte alltför van matchhjälte när Rögle derbybesegrade Malmö med 4-3 i overtime. Centern Simon Ryfors kunde sätta den avgörande pucken 32 sekunder in i förlängningen inför en vilt jublande Catena Arena.

Det här blev ett Skånederby med en hel del ansikten. Det var tätt och tufft och även lite grinigt emellanåt. Trots att Rögle vann skottstatistiken och kanske oftast var det laget som höll i taktpinnen så kändes det som att det kunde slutat hur som helst. Efter Malmös tidiga kvittering (3-3) i tredje perioden förmådde inte något av lagen att avgöra under ordinarie matchtid utan matchen gick till förlängning. En förlängning som inte blev så långvarig eftersom Simon Ryfors kunde runda Malmös målvakt Oscar Alsenfelt och lägga in segerpucken efter en dryg halvminuts spel.
– Så klart känns det helt underbart att få avgöra ett derby inför den här publiken. Jag fick upp en bra fart från kanten och tänkte att jag skulle försöka att skära in framför målvakten. Jag såg dessutom att deras back bytte över till att markera (Daniel) Zaar. Sedan placerade jag bara in pucken fint nära stolpen och kunde se pucken gå in, säger en glad och lättad Simon Ryfors efter att ha bidragit till att få in Rögle i vinnarspåret igen.

Ganska tidigt i matchen (halvvägs in i första perioden) tvingades både Dominik Bokk och Nick Sörensen avbryta matchen på grund av skador och Rögle tvingades slutföra matchen med elva forwards. Det innebar att andra forwards fick lite mer istid och en av dem var Simon Ryfors.
– Det stämmer och det kände jag mig väldigt trygg med. Vi var kort om folk men jag tycker att jag tacklade den ökade istiden på ett bra sätt. Precis som många andra spelare så blir även jag bättre ju mer jag får spela, förklara Ryfors och fortsätter att analysera matchen i stort:
– Jag tycker att vi mestadels höll oss til vår plan. Fast visst måste jag erkänna att vi stundtals föll in i deras stil med bök och stök. De försökte att provocera oss men jag tycker ändå att vi hanterade det bra.

Matchen innehöll en hel del utvisningar men även i special teams tycker Simon Ryfors att Rögle gjorde ett bra jobb.
– Visserligen gjorde vi bara ett pp-mål i kväll men jag tycker ändå att vi ofta etablerade tryck där. Även vår penaltykilling fungerade bra trots ett insläppt mål i den spelformen, menar han och avslutar med att beskriva en annan karaktär på matchen:
– Får nog säga att det var en typisk derbymatch ändå med mycket gurgel efter avblåsningar och fysiskt spel. Desto skönare då att gå segrande ur striden. Nu ska vi bygga vidare på detta och det ska dröja länge innan nästa förlust kommer.

Patric Andersson