Inför nedsläpp: Timrå - Rögle
Publicerad: 2021-11-30
Inför nedsläpp
Rögles intensiva matchande fortsätter. Idag bär det av norrut för säsongens första möte med Timrå. Matchen startar 19.00 i NHC Arena.

Inför idag har Rögle mött samtliga lag i SHL förutom just dagens motståndare Timrå IK. Lagen befinner sig på varsin ände av tabellen, där Rögle huserar på en andraplats medan Timrå ligger på plats 13.

Däremot möter de grönvita ett lag i god form. Hemmalaget Timrå har vunnit fyra av sina fem senaste matcher och kommer senast från en 4-2-seger borta mot Linköping. Innan den fina formen hade laget det desto mer kämpigt. Av de 16 första matcherna vann de endast två och hade som mest tolv raka förluster.

Rögle fick i lördags se sin 16 matcher långa poängsvit brytas när Leksand var på besök i Catena Arena och vann med 4-1. Faktum är att de grönvita har fått kämpa för poängen i de senaste SHL-matcherna. Mot både Färjestad och Malmö kom laget tillbaka från 1-3-underläge. Senaste trepoängaren Rögle tog var mot Frölunda den 18 november. Nu är de på jakt efter att bryta den trenden mot Timrå.

LÄGET I LAGET

Erlend Lesund missar dagens match (dag till dag) och Ryan McKiernan är ett frågetecken (krasslig). Beslut om medverkan där tas efter morgonens ispass.

Eric Gélinas är redo för spel och ser ut att göra sin säsongsdebut för Rögle i dagens match.

SIFFRORNA

3,38 - mål per match gör Rögle i snitt så här långt i årets SHL, vilket är flest i ligan.

25 - procent är Timrås effektivitet i powerplay.

75 - procent är Rögles boxplaystatistik.

Joel Nordström