Rögles omsättning ökade igen
Publicerad: 2018-06-01
Bokslut
Om en vecka väntar årsmöte i Rögle Arenarestaurang och inför detta är Rögle BK:s bokslut för säsongen 2017/18 klart. Klubbens omsättning ökade med nästan 12 miljoner och landade på 124 miljoner kronor, den högsta i föreningens historia.

– Ja det var ett bra år gällande omsättningen. Vi är glada och stolta över att vi har det fantastiska stöd vi har i regionen och att vi lyckas förmedla det vi säljer på ett bra sätt, säger Rögles vd Marcus Thuresson i en kommentar.
– En förklaring till omsättningsökningen är hur vi paketerar våra rättigheter och att vi lyckats knyta till oss ett större antal sponsorer. Våra matcher lockar fler och fler företag som vill bjuda in sina kunder, personal eller leverantörer till en hockeyupplevelse i Lindab Arena. – Vi har även fokuserat mer på event icke matchdagar där vi under året genomförde ICA Maxi Arenashow, vilket var ett omfattande projekt, fortsätter han.

Omsättningsrekord men vinsten landar på, i förhållande till omsättningen, blygsamma 263 000 kronor.
– Under säsongen så valde vi att göra förändringar i ledarstaben och med det även förändringar i truppen löpande vilket har ökat kostnadsmassan. Vi kan dock med facit i hand se att det var ett bra val då vi lyckades få en ordentlig skjuts sportsligt och då även omsättningsmässigt.

Det egna kapitalet efter den gångna säsongen är nu knappt 4,3 miljoner kronor vilket är tillräckligt för att klara SHL:s krav på 4 miljoner. Om ett år höjs det egna kapitalkravet till 5 miljoner kronor och ska sen successivt höjas till 10 miljoner kronor år 2022.
– Vi har en sund ekonomi och det är något vi inte vill äventyra. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen där balansen är viktig mellan satsningar och att ha ett positivt resultat och jag tycker att egna kapital-kravet är högst rimligt och bra för alla klubbar

Vad tycker du om den gångna säsongen, ekonomiskt och sportsligt?
– Jag kan konstatera att vi rent sportsligt inte lyckades med den målsättning vi satte innan säsongen men med tanke på hur säsongen startade och de förändringar vi gjorde med det resultatet de sista 22 matcherna så har jag stora förhoppningar för framtiden.
Ekonomiskt tycker jag att vi fortfarande är på rätt väg med ökad omsättning och positivt överskott. Vi har haft några tuffa säsonger men ändå landat på båda fötterna.

Förra säsongen stängs på torsdag i samband med årsmötet men arbetet med kommande säsong har pågått en längre tid. Det blåser förändringens vindar i Lindab Arena och i organisationen där en hel del investeringar görs inför framtiden: såsom en ny modern och större mediakub, nyrenoverat och större gym samt att man anställer ansvariga isinstruktörer för samtliga lag i RögleAkademin, från U8 till U15, för att säkerställa och höja kvaliteten för alla ungdomars hockeyutbildning:
– Det är viktigt att vi investerar för framtiden och samtidigt har det blivit lite annorlunda krav från SHL. När det gäller kuben är vi väldigt tacksamma att vi har fått en ny sådan, det kommer att öka känslan och upplevelsen.

Sportsligt så gror optimismen med tanke på förra säsongens starka avslutning samt en hel del intressanta nyförvärv i lagbygget, till exempel hemvändarna Daniel Zaar och Mattias Sjögren:
– Jag tycker vi tar små steg hela tiden. Vi har haft som målsättning att ta ”hem” duktiga spelare som har sitt ursprung i Rögle som har varit ute i världen och där tycker jag vi har brutit en barriär inför denna säsong.

Balans är nyckelordet i kommande budget:
– När vi tittar framåt så budgeterar vi med ett publiksnitt i nivå med 17/18 och jag tror det är klokt. Vi kommer inte att äventyra vår ekonomi och satsa stort utan vi vill ha balans i allt det vi gör. Ekonomin är en väldigt viktig del att ha under kontroll och det anser jag att vi har.

Koncernen Rögle BK:s bokslut, nyckeltal:
Omsättning: 124,1 mkr (111,9 mkr 2016-17)
Resultat: 263 000 kr (- 999 000 kr 2016-17)
Eget kapital: 4,3 mkr (4,1 mkr 2016-17)

Rögles ekonomiska bokslut finns att hämta i Kundcenter.