Snabba turer - Raphaël på plats
Publicerad: 2020-08-24
A-lag
Sent i fredags kväll fick Raphaël Lavoie det efterlängtade beskedet att alla papper var klara och inga hinder fanns kvar för spel i Rögle kommande säsong. På söndagen satte han sig på ett plan från Montreal och strax efter lunch på måndagen anlände han till Catena Arena.

– Det var gått rätt snabbt här på slutet. Chris ringde mig i fredags kväll och berättade att allt var klart och han undrade när jag ville åka. Jag sa så fort som möjligt och nu är jag här, säger Raphael.
Den fransk-kanadensiske forwardstalangen tillhör egentligen NHL-klubben Edmonton Oilers som draftade honom i andra rundan förra sommaren och sakrev kontrakt i våras med honom. Men klubben väljer nu att låna ut honom till Rögle i vinter.
– Det råder en stor osäkerhet hemma när AHL drar igång och jag vill för min utvecklings skull inte riskera missa en halv säsongs hockeyspel. Jag ser det här som en stor möjlighet för mig och min utveckling att få spela här, säger 19-åringen.
Rögles assisterande lagkapten, backen Éric Gélinas, har en bidragande orsak till att Edmonton-löftet hamnar i Rögle.
– Jag tränar med Éric på somrarna. När jag sa till honom att jag funderade på att åka till Europa och spela hockey i vinter på grund av osäkerheten hemma i Kanada så pratade Éric med Chris Abbott om mig och på den vägen är det, berättar Raphaël.

Det är en välväxt förstaårssenior som ansluter till Rögletruppen. Han är 193 centimeter lång och beskrivs som en powerforward med ett tungt och snabbt skott.
– Jag skjuter mycket och tar gärna pucken mot mål, jag kan spela fysiskt om det behövs, säger han.
Han är ödmjuk inför sin första seniorsäsong och att spela i SHL:
– Rinken är större och jag vet att spelarna är skickliga och att tempot är högt. Jag tror det blir en omställning för mig att gå från junior till en proffsliga med seniorer.
Efter ett dygn på resande fot så var det en ganska trött spelare som efter att ha bekantat sig med Catena Arena längtade efter några timmars sömn. Och så såg han fram emot tisdagens träning.
– Jag vill komma igång direkt och träna med laget. Hoppas bara mina saker hinna komma fram. Mitt bagage kom inte med från Paris, säger han.