Maria Rooth: "Jag har mina hjärtefrågor"
Publicerad: 2020-06-04
En av svensk hockeys största profiler genom tiderna, Maria Rooth, har tackat ja till valberedningens fråga om att ta en plats i Rögle BK:s styrelse de kommande två åren. Om årsmötet säger ja nästa torsdag är den förre damhockeystjärnan redo för ett nytt kapitel i sin karriär.

– Rögle har alltid varit klubben i mitt hjärta. Jag ser det som ett mycket hedrande och ärofyllt uppdrag att få vara med och bidra till klubbens framtida utveckling, säger Maria Rooth i en kommentar.
Maria har haft kontakt med valberedningen några gånger sedan hon la skridskorna på hyllan för tio år sedan. Men det är först nu som hon tackat ja.
– Det har inte passat tidigare i mitt liv, jag fick helt enkelt inte ihop det. När jag gör något så vill jag kunna ge hundra procent och göra ett bra jobb, säger Maria.

Maria Rooth är en av svensk ishockeys största och mest framgångsrika spelare. Hon började spela ishockey i Rögle 5 år gammal och var där till hon blev 13 år då hon började spela för två andra lag, med tjejer i Veddige och killar i Jonstorp (och senare juniorhockey i Helsingborg). Därefter följde en framgångsrik period på college, hon vann tre raka amerikanska collegemästerskap för University of Minnesota Duluth (två år som lagkapten).
I mer än ett decennium var Maria en nyckelspelare i Damkronorna, på 265 landskamper svarade hon för 105 mål, hon var med i tre OS (ett silver och ett brons) och har även två VM-brons och fyra SM-guld på meritlistan. Den svenska anfallaren rankades som en av världens tio bästa damhockeyspelare och valdes 2014 in som första svenska kvinna i Internationella hockeyförbundets Hall of Fame. Senare blev hon även invald i svensk hockeys Hall of Fame.

Nu jobbar Maria med sitt eget bolag som bygger på olika ben där det mesta handlar om hockey: inspirationsföreläsningar, sommarhockeyskolan för tjejer i Halmstad (sedan 2006), expert för SVT, designar och säljer träningskläder samt är VD för JUSTICE Hockey som gör anpassade hockeyklubbor efter spelaren. Coronapandemin har drabbat även Maria.
– Det har drabbat mig jättehårt, precis som för många andra.

Vad förväntar du dig av styrelsearbetet i Rögle?
– Styrelsearbete är nytt för mig. Men jag är den jag är och jag har mina hjärtefrågor och det tror jag man tagit med i beräkningen när man nominerat mig, säger Maria.
Hon har med spänning och glädje följt satsningen i Rögle på tjejhockey där antalet aktiva fördubblats på bara ett år.
– Rögle har startat något som kan bli jättebra, det är en stor förändring jämfört med för två år sedan. Det är rätt att starta från grunden och jobba långsiktigt. Bra att Rögle leder och försöker få till ett seriespel.
Maria tillägger:
– Jag brinner inte bara för tjejhockey, jag vill att det ska bli en så rolig sport som möjligt för alla som gör att man brinner för den hela livet. Många föreningar ser det som en större självklarhet i dag att hockey är för alla och det är viktigt.

Hon har såklart följt Rögle på nära håll under de senaste åren och är glad över utvecklingen på flera plan.
– Rögle har nog genomgått ganska stora förändringar som organisation, en förenings självbild och hur man mår märks ganska tydligt på hur man presterar på isen. Föreningen har förstått vikten av att jobba med värdegrunder och jobbar för att få barn och ungdomar att trivas.

Rögle BK håller årsmöte för medlemmar nästa torsdag, den 11 juni kl 18:30, i Arenarestaurangen i Catena Arena. Det går även att följa årsmötet digitalt. Föranmälan krävs till årets årsmöte oavsett om du vill delta på plats eller digitalt. Anmälan görs till [email protected] senast tisdagen den 9 juni.
Bokslut och valberedningens förslag finns tillgängliga i Arenarestaurangen i Catena Arena i samband med dagens lunch-serveringen (öppet 11-13:30). Vi kan även skicka dem till dig digitalt.