Fina bortasviten spräcktes i Karlstad
Publicerad: 2019-10-17
Efter match
Rögle åkte på säsongens första förlust på bortais när man gästade Färjestad på torsdagskvällen. Hemmalaget vann med 5-3 (3-0, 0-1, 2-2) i en match som i princip avgjordes i första perioden.

Det var seriens målfarligaste lag mot SHL:s bästa defensiv så här långt. Och det var hemmalagets offensiv som gick på knock i den här matchen. 1-0 efter 4:30 och 2-0 innan tio minuter var spelade. Båda gångerna vann Färjestadspelare dueller bakom förlängda mållinjen och fick fram pucken till en omarkerad lagkamrat framför Roman Will i Rögles mål.
Rögle skapade några bra lägen, i periodens slutskede hade man ett bra powerplay där man träffade stolpen - men istället gjorde hemmalaget 3-0 på en kontring i numerärt underläge.

Rögle kom tillbaka i andra, Daniel Bertov prickade ribban tidigt innan Leon Bristedt reducerade och visade Rögle vägen in i matchen. Här kan vi notera att Nick Sörensen fick sin första poäng i Rögle när han stod för förarbetet tillsammans med Mattias Sjögren.
Rögle visade helt klart upp sig från en bättre sida i andra men var ändå två mål back inför tredje.

Hoppet om en förlängd poängsvit som tändes i andra släcktes snabbt i tredje när Per Åslund åkte sig fri och gjorde 4-1 efter bara 28 sekunder. 5-1 kom några minuter senare i powerplay och där var matchen definitivt avgjord. Dominik Bokk fick göra sitt första mål i Rögledressen när han reducerade för Rögle med drygt tre minuter kvar. Erik Andersson reducerade ytterligare med en och en halv minut kvar men närmre kom inte Rögle som tog ut målvakten i slutskedet.
Rögle åkte buss hem direkt efter matchen för att ladda inför lördagens eftermiddagsmatch hemma mot Skellefteå.