Stabilt premiärseger för Rögle
Publicerad: 2020-09-19
Efter match
Rögle vann premiären hemma mot Linköping med 6-4. Dennis Everberg och Simon Ryfors blev tvåmålsskyttar, Adam Tambellini och Éric Gélinas gjorde övriga mål.

50 supportrar fick ta plats i Catena Arena i årets SHL-premiär mot Linköping. De gjorde sitt bästa för att stötta hemmalaget och fick se en tempostark inledning där Rögle såg aningen vassare ut i sina snabba omställningar.
Säsongsdebuterande Adam Edström fick inte vara med länge, redan efter drygt elva minuter fick han matchstraff för charging.
Rögle redde ut det numerära underläget. Men gästerna skulle ta ledningen två minuter före paus. Rögle kvitterade dock minuten senare genom Dennis Everberg på en styrning.
Simon Ryfors gav Rögle ledningen i andra i powerplay, gästerna kviterade i samma spelform men Rögle svarade med et snyggt 3-2-mål av Adam Tambellini. Minuten före pausvilan dunkade Éric Gélinas in 4-2 i powerplay.

Gästerna kunde ta över spelet i tredje, hjälpta av tre raka hemmautvisningar. Rögles boxplay och målvaken Christoffer Rifalk höll tätt och med fullt manskap gick Rögle till anfall igen. Dennis Everberg smällde in 5-2 efter 12:13, snyggt framspelad av Tambellini. Simon Ryfors la in 6-2 i tom bur i spel 4 mot 6 med sex minuter kvar och matchen verkade avgjord. Men två bortamål inom loppet av 38 sekunder gjorde match av det igen. Rögle höll dock undan och tog säsongens första trepoängare.
Rögle har nu uppehåll en vecka innan nästa match, borta mot HV71 nästa lördag.