Kommentarer från Rögle och SHL om publikbeskedet
Publicerad: 2020-10-22
Idag meddelade regeringen tillsammans med Folkhälsomyndigheten att gränsen vid sittande evenemang höjs från 50 till 300 personer från och med 1 november. Här under kommenterar Rögles klubbdirektör Daniel Koch och SHL dagens besked.

Svensk ishockey arbetar tillsammans i frågan och har ett gemensamt verksamhetsprotokoll såväl som ett publikprotokoll, med en rad smittbegränsande åtgärder.
Med möjligheter till att bland annat sektionera arenorna, arbeta med in- och utsläpp, kommunikation innan och under matcherna anser SHL att det är möjligt att bedriva trygga evenemang med en större publikmängd än dagens besked.
– 300 är bättre än 50 och vi är glada att vi nu tillåts visa att vi vill och kan ta ansvar. Vi hoppas att detta leder till en framtida ökning sett till de förutsättningar vi har till att bedriva trygga evenemang, kommenterar SHL:s VD Jenny Silfverstrand.

Rögles klubbdirektör Daniel Koch är positiv till dagens regeringsbeslut:
– Det är helt klart ett steg i rätt riktning. Vi ska nu visa att vi på ett tryggt och säkert sätt kan arrangera matcher med publik på läktarna och hoppas såklart att vi framöver kan få lov att ta emot mer publik. Vi är förberedda för att på ett säkert sätt ta emot publik. Höjningen av taket innebär att fler av våra säsongskortinnehavare får möjlighet att se sitt Rögle och det bör innebära att stämningen i arenan höjs, säger Daniel Koch.
Första hemmamatchen i Catena Arena med nya publiktaket blir torsdagen den 12 november mot Brynäs.