Miljövecka med aktiviteter för barn & unga
Publicerad: 2019-05-06
Genom grönvithållbarhet driver Rögle BK ett aktivt hållbarhetsarbete i regionen med särskilt fokus på miljöfrågor. Nu arrangeras en miljövecka mellan 13 maj - 19 maj som avslutas med en Familjedag söndagen den 19 maj.

Under vecka 20 arrangerar Rögle BK en miljövecka med fokus på aktuella hållbarhetsfrågor i verksamheten. Partners och företag i närområdet som vill koppla sin verksamhet till föreningens aktiva miljöarbete med grönvithållbarhet uppmanas att samla upp plast och skräp från naturen i sitt närområde och sortera skräpet på arenan. Fr o m måndag 13/5 – 20/5 finns extra goda sorteringsmöjligheter utanför arenan som möjliggörs genom samarbetet med NSR.

Miljöveckan avslutas söndagen den 19/5 med en Familjedag som genomförs i samarbete med föreningens stödpartners till grönvithållbarhet. Alla är välkomna och Familjedagen pågår mellan kl 10.00 - 14.00. På arenaområdet och i foajén kommer olika aktivitetsytor för barn & unga att finnas, bland annat skapas en tävling med hjälp av delar ur Miljöverkstadens återvinningsutställning och en upcycling-station med våra A-lagsspelare.

-Vi vill mobilisera all gemensam kraft och kunskap denna dag för att visualisera de frågor vi jobbar med i föreningen. Med Familjedagen skapar vi en mötesplats för aktörer och besökare med målsättningen att våra barn & ungdomar ska få ökad förståelse för hur vi kan leva mer hållbart, säger Jacqueline Rosberg som är nytillsatt projektledare för grönvithållbarhet.

I direkt anslutning till Familjedagen arrangerar Helsingborgs Dagblad en bakluckeloppis på grusparkeringen som är igång mellan kl 10.00 - 14.00. Bakluckeloppisen genomförs oavsett väder. Vill du delta på bakluckeloppisen finns det fortfarande plats för fler bilar - klicka på länken och följ instruktionerna för att boka din plats. https://hdpasset.hd.se/erbjudande/hds-bakluckeloppis

-Bakluckeloppis ligger i tiden och går helt i linje med grönvithållbarhet. Vi lever i ett extremt konsumtionssamhälle idag och återbruk av prylar & kläder har aldrig varit mer aktuellt. Genom HD's initiativ kan vi tillsammans rädda prylar och bidra till ett mer hållbart tänk hos besökare i alla åldrar, säger Jacqueline.

För att underlätta för besökarna har man satt in gratis transporter med buss mellan Ängelholm Station och arenan, med extra stopp för på- och avstigning vid Stortorget i centrum. Transporten är fossilfri och möjliggörs genom samarbete med Klippan Buss, officiell bussleverantör till Rögle BK. Håll utkik i våra sociala kanaler och här på roglebk.se för tidtabell och mer info om aktiviteter på Familjedagen.

Jacqueline Rosberg