Youds: "Viktigt att undvika utvisningar"
Publicerad: 2018-02-26
Inför match
Omstarten i Mora i lördags gav tre tunga poäng och ett bra kvitto. Nu vänder Röglespelarna fokus mot nästa utmaning, bortamatch mot suveräna serieledande Växjö tisdag kväll.

– Det är ett riktigt bra lag, de har redan nått över 100 poäng. Det kommer att bli intressant, säger Röglebacken Ben Youds efter måndagens träning.

För Ben Youds och tränare Cam Abbott blir det lite speciellt att åka till Vida Arena i morgon kväll. Både Ben och Cam inledde den här säsongen i Växjö Lakers organisation, som spelare respektive tränare för klubbens J20-lag.
I november bytte de båda med några dagars mellanrum Småland mot tjänst i grön-vit dress i Skåne.
– Jag stortrivs här i Ängelholm och i klubben. Det har varit en intressant resa och vi har lyckats vända på det i rätt riktning. Vi står inför en högintressant slutspurt av säsongen, säger Ben.

Tisdagskvällens motståndare Växjö leder SHL överlägset, i lördags bröt man 100-poängsvallen. Med två tunga nyförvärv på forwardssidan precis innan transferfönstret stängde i Andy Miele, Malmö och hemvändande NHL-proffset Dennis Rasmussen är man storfavorit till SM-guldet senare i vår.
Vi vänder oss till Ben för att fråga hur man ska störa ett sådant lag…
– En sak är säker, det är viktigt att vi håller oss från utvisningsbåset. De har bra spelare som är giftiga i power play. Tar vi utvisningar så lär det bli en lång natt, säger Ben.

Det går att besegra Växjö - Rögle gjorde det i Lindab Arena i början av januari (6-2).
– Då spelade vi exakt som vi ville, alla 22 killar gjorde en grym insats, vi höll oss till matchplanen och utnyttjade våra chanser. Det är det som krävs, säger Ben.
Rögle har sen dess lyft från en jumboposition till elfte plats och visat allt större stabilitet.
I lördagens omstart i Mora svarade man för en imponerande laginsats:
– Alla jobbade hårt och jag tycker vi visade att vi använt uppehållet på rätt sätt, det var ett kvitto på att vi gjort bra saker och är på rätt väg. Det behövs samma inställning i morgon. Då har vi chans, vi har visat att vi kan slå alla i serien om vi gör rätt saker.

Det återstår sex matcher, knappt två veckor, av grundserien. Ben tror och hoppas på ett lyckligt slut:
– Fortsätter vi så här så ska vi klara det utan kval. Det handlar om att alla gör sitt jobb varje dag.
Ben har på 26 matcher svarat för 14 assist och varit en bidragande orsak till Rögles fina offensiv.
– Det är alltid trevligt att bidra men viktigast för mig är lagets framgång och poäng. Sen är det skönt att känna sig i bra form och det gör jag just nu.

Rögle tränade på måndagen, backen Janne Jalasvaara som saknades i lördags av familjeskäl, var tillbaka på isen. Däremot saknades målvakten Ville Kolppanen, sjuk. Hans medverkan bestäms matchdagen.
– Det var en riktigt bra träning. Vi har stor respekt för Växjö men vår inställning är att gå för tre poäng, säger coach Cam Abbott.
Med Linus Sandins skada har han tolv seniorforwards tillgängliga.
– Laget tar vi i morgon tisdag. Men vi kommer att ha med en junior, säger Cam.