Cam: "Vi behöver segrar nu"
Publicerad: 2017-12-25
Inför match
En tre dagar ledighet är över - på juldagen samlade tränare Cam Abbott styrkorna igen. Rögle går in i en högintensiv period med start i morgon och Hemvändarmatchen hemma mot Linköping.

Rögle har sex matcher på tolv dagar framför sig. Och behöver hitta ett sätt där uddamålsförluster förändras till segrar.
– Jag hoppas att matchen mot Linköping blir starten på en förändring. Vi behöver segrar nu, säger Cam efter juldagens träning.

På träningspasset fanns det fler spelare ute på isen än på länge. Backen Alexander Younan närmar sig en come back med stormsteg och även långtidsskadade försvararen Kevin Gagné har börjat köra på is.
På forwardssidan var 14 anfallare i träning när nu Lucas Elvenes återvänt efter att ha blivit ratad från den svenska JVM-truppen samt tre spelklara målvakter.
Kanske kan den ökade konkurrenssituationen i truppen bli en viktig faktor framöver: – Konkurrensen gör ju att några spelare kommer att få sitta på läktaren och se på matcherna. Det borde öka intensitet och desperation på både träningar och match, säger Cam.

Förlusten innan jul borta mot Frölunda var Rögles fjärde uddamålsnederlag på fem december-matcher. En svit Cam vill ta slut på så fort som möjligt.
Cam listar några saker som behöver förändras och förbättras:
– Vårt power play. Inte bara att vi får utdelning i form av mål utan även att vi skapar tryck på motståndarna i den spelformen och får momentum i matcherna.
– Sen behöver vi spela enklare och lugnare när vi har ledning men ändå rejält och bestämt.

Rögle har mött Linköping två gånger tidigare den här säsongen, båda gångerna har LHC vunnit:
– De tidigare matcherna intresserar mig inte. Det är ett talangfullt lag som spelar aggressivt. Det ska bli kul att möta dem, säger Cam.
Hemvändarmatchen börjar kl 15:15 och har du inte redan köpt en biljett så är det hög tid nu. Gå in på den här länken.