Viktig vecka väntar Rögle
Publicerad: 2016-09-27

Första SHL-veckan slutade i dur – nu är säsongen igång på allvar.

- Det kändes redan i bussen på väg till Örebro i fredags, att nu är det på riktigt! Skönt att det är igång, säger Röglebacken Kevin Marshall.

Röglespelarna laddar som bäst upp för veckans dubbel på hemmais. Först Linköping på torsdag kväll och därefter säsongens första derby mot Malmö på lördag eftermiddag. Båda matcherna i Lindab Arena.

- Det är en viktig vecka för oss. Två hemmamatcher där vi vill vara starka. Jag vill se att vi kommer ut starkt på torsdag mot Linköping och visar vem som bestämmer i den här arenan, säger Kevin Marshall.

Den kanadensiske backen gör sin andra säsong i Rögletröjan. Han var ny i fjol men blev snabbt en stor publikfavorit med sitt rejäla och oömma spelsätt, inte minst längs sargerna och framför det egna målet.

- Förra året var en process där jag lärde mig saker hela tiden. Hur allt fungerade, både på och utanför isen. I år startar jag på en helt annan nivå.

- Jag vill fortfarande utvecklas och lära mig nya saker. Sen vill jag även bidra genom att snacka på isen och hjälpa laget.

Efter premiärförlusten mot Växjö åkte Rögle till Örebro och vände ett 1-3-underläge till seger med 4-3 och därmed var säsongens första trepoängare fixad.

- Vi visar karaktär och moral. Vi gjorde en bra match även mot Växjö men i Örebro fick vi med oss poäng. Vi hade tålamod och även när vi låg under inför sista så kändes det i omklädningsrummet att vi var på gång. Sen hade vi ett suveränt power play. Spel i numerära över- och underlägen är avgörande i den här ligan.

Att laget har en SHL-säsong i ryggen kommer också att betyda en del i vinter:

- Jag vill påstå att rutinen från i fjol hjälpte oss till poäng i Örebro. Vi har erfarenhet från förra året då vi vände matcher, vi visste att det gäller att ha tålamod och ta chansen när den kommer och inte få panik för att vi ligger under när det återstår en period.

Segern i lördags ger extra energi in i omklädningsrummet.

- Allt, precis allt, vi håller på med blir enklare och roligare. Det märktes i bussresan hem, det har märkts på veckans träningar.

Och förhoppningsvis ska det märkas på torsdag när Linköping kommer till Lindab Arena.

- Det ska bli roligt, vi hade några minnesvärda drabbningar mot dem förra säsongen, säger Kevin.