Youds stortrivs i sin nya miljö
Publicerad: 2018-02-03
Efter match
Sedan Rögles amerikanske back Ben Youds anslöt till klubben i höstas har han ett fint poängsnitt. Under segermatchen hemma mot Örebro trillade två nya poäng. Totalt är han nu uppe i 14 assist på 23 matcher - dock väntar han fortfarande på sitt första mål i Rögletröjan.

Amerikanen Ben Youds blev nye sportchefen Chris Abbotts första värvning i höstas. Backen värvades inför säsongen av Växjö från Leksand, men efter en tung säsongsstart i Småland fick han en möjlighet att börja om i Rögle.
– Jag är väldigt nöjd med att vara här och att Rögle gav mig den här chansen. Det finns en liknande vinnarmentalitet här precis som i Växjö och jag tror att klubben har en ljus framtid, säger Ben Youds om att spela i Rögle.

I lagets interna poängliga har han bara Craig Schira av backarna före sig. Med 14 poäng snittar han över en halv poäng per match. Dock är de 14 poängen fördelade på enbart assist. Ben Youds skrattar till angående den påminnelsen.
– Ja, statistiken ljuger väl inte. Fast det känns som att ett par-tre av de framspelningarna borde ha varit mål istället. Det känns som att jag har bestulits lite här och där, ler han.

Han inledde sin sejour i klubben med att spela tillsammans med Jesper Williamsson.
Men efter dennes skada har han på senare tid istället bildat backpar med finländaren Janne Jalasvaara. Något han tycker fungerar alldeles utmärkt.
– Både Janne och Jesper är enkla att spela tillsammans med. Just nu spelar jag med Janne och det känns som vi har bra kemi och kompletterar varandra bra. Han rensar upp efter mig ibland när jag går lite på offensiven, förklarar han.

Segern över Örebro var viktig och på måndag väntar ett kittlande derby nere i Malmö för Ben Youds och Rögle. En match han så klart tar sig an med glädje och förväntan.
– Vi ska bara hålla oss till vår gameplan precis som vi gjorde i dag. Då har vi alla chanser att ta en ny vinst. Det ska bli jättekul på måndag och jag hoppas att vi får mycker fans på plats, hälsar Ben Youds avslutningsvis.

Patric Andersson