Viktig kvittering av Everberg inför tredje
Publicerad: 2020-10-22
Efter match
Han var en av de bättre Röglespelaren i matchen och bidrog till att hålla laget kvar i matchen med sin viktiga kvittering i slutet av den andra perioden. Efter segern över serieledande Frölunda ser Dennis Everberg fram emot en period med intensivt matchande.

Det blev en svängig och målrik tillställning då Rögle till slut kunde besegra Frölunda med 5-4 efter ett sent segermål av Anton Bengtsson. Matchen hade det mesta med mycket mål och en svängig matchbild och ett av de många målen var Dennis Everbergs 3-3-mål som kom med 26 sekunder kvar att spela av den andra perioden. Efter att Frölunda återtog ledningen i matchen sent i andra perioden kom Everbergs kvittering aningen oväntat men väldigt välkommet.
– Så klart att det var ett viktigt mål för vår del även om det gjordes en hel del fler mål i matchen efter det. Skilnaden med att gå till pausvila med oavgjort istället för underläge med ett mål är ju stor. Ett psykologiskt mål som höll oss kvar i matchen, förklarar Everberg och beskriver målet som var ett välplacerat skott ur sväv vinkel:
– Den satt bra uppe i bortre krysset. Det kanske inte såg otagbart ut men jag visste var målet var och jag är nöjd med skottet. Synd att jag inte gjorde något mål till för chanser till det fanns.

Det blev alltså en underhållande match som Rögles spelare säkert njöt av trots kanske lite väl många insläppta mål. Laget fick utdelning framåt och lite upprättelse till förra veckans matcher där utdelningen framåt var sämre.
– Detta var nog en intressant match att titta på och det är alltid väldigt kul att spela mot Frölunda. Kul också att vi fortsätter att göra bra resultat mot dem, säger han och fortsätter med tanke på att man visade moral och bet sig fast i matchen:
– Skönt att visa att vi kan göra mål och få utdelning till skillnad från förra veckan då det var lite skralt på det området. Vår moral är det inget fel på och nu hoppas jag att vi är på rätt väg igen.

Rögle har just inlett en matchtät vecka som också kommer att innehålla en del långa resor. Innan uppehållet ska laget åka upp två gånger till Norrland för matcher mot Skellefteå och Luleå. Både lagets och Dennis Everbergs form är på väg uppåt och förhoppningar om god poängutdelning den närmaste tiden är stor.
– Laget spelar bättre och bättre och för egen del så känner jag migg pigg och bra form. En bra start på den här ganska viktiga veckan med tre poäng mot Frölunda och det känns som att vi spelar bättre mot bra motstånd. Det blir spännande matcher framöver, tror Dennis Everberg.

Liksom Dennis Everberg så står nu även centern Simon Ryfors på fem fullträffar i SHL. Även han är så klart nöjd med segern och matchen i övrigt. Han tänker dessutom på hur den här matchen hade varit att spela inför fullsatta läktare.
– Helt klart säsongens roligaste match så här långt. Inte ofta man ser den här typen av matcher i SHL numera med mycket mål och svängningar hela tiden. Skönt att vi gick segrande ur det till sist och kunde studsa tillbaka. Det här hade varit en match som hade varit helt underbar att få uppleva i ett slutsålt Catena Arena. Stämningen hade varit galen och publiken hade älskat matchen och framförallt utgången av den, summerar Simon Ryfors matchen.
Han var alltså också en av lagets målskyttar i matchen när han gav Rögle ledningen med 4-3 i powerplay i tredje perioden. Målen fortsätter alltså att trilla in men han står kvar med båda fötterna på jorden.
– Det är kul att det går bra för mig personligen och jag tycker även att jag förtjänar den här utdelningen. Samtidigt gäller det att fortsätta vara ödmjuk och jobba hårt varje dag för att kunna behålla detta spelet, avslutar Simon Ryfors som även han ser fram emot fortsättningen.

Patric Andersson