Lerg och Liljewall bakom Rögles vändning
Publicerad: 2016-09-24

Rögle tog säsongens första seger genom att vinna bortamatchen mot Örebro. Rögle vände ett 1-3-underläge till seger med 4-3. Stora segerorganisatörer Christopher Liljewall och Bryan Lerg.

Det var hemmapremiär för hemmalaget och precis som väntat var det ett hungrigt och intensivt Örebro som inledde matchen.

Röglemålvakten Oscar Dansk sattes på prov direkt, Örebro checkade fast Rögle i egen zon. Knappt tre minuter var spelade när hemmalaget tog ledningen, Viktor Ekbom gjorde 1-0 efter en snabb spelvändning.

David Åslin bjöds på ett friläge efter sex minuter men Julius Hudacek räddade med skridskospetsen.

Efter drygt halva perioden kvitterade Rögle. Fjolårets målkung Patrick Cehlin gjorde sitt första för säsongen när han avslutade själv efter en Rögle-kontring.

Hemmalaget tog åter ledningen i power play sedan Libor Hudacek fick peta in pucken från nära håll.

Det var en intensiv första period i högt tempo där båda lagen bjöd varandra på målchanser.

Rögle tog tag i spelet på ett bättre sätt, lite rejälare och aggressivare gjorde att man lyfte upp spelet högre upp i banan, längre från det egna målet.

Men det var Örebro som utökade ledningen. Tom Wandell blev målskytt efter en ny omställning efter drygt elva minuter sedan Röglespelare slarvat i hemjobbet och lämnat Wandell fri vid bortre.

Rögle reducerade åter, i power play. Christopher Liljewall visade vilja när han trängde sig fram och lyfte in en retur från nära håll sedan Bryan Lerg snyggt tagit in pucken framför målet.

Rögles jakt på en kitteringspuck kom av sig inledningsvis i sista perioden. Två backar, Kevin Marshall och Jesper Williamsson, blev utvisade inom loppet av 54 sekunder och hemmalaget fick istället en utmärkt möjlighet att öka ledningen.

Men Rögle red ut stormen och fick istället ett numerärt överläge mitt i perioden. Det utnyttjade skåningarna på bästa sätt. Christopher Liljewall satte upp Bryan Lerg som från nära håll distinkt slog in 3-3-målet.

Målet gav Rögle energi som låg på hårt för ett mål till. Och det kom ett 4-3-mål, med drygt två och en halv minut kvar. Målskytt ännu en gång Bryan Lerg, assisterad av Liljewall och åter i power play.

Rögle höll sen undan och bärgade första trepoängaren.