Duo tillbaka i träning inför returen
Publicerad: 2019-03-17
Inför match
Jesper Williamsson och Erik Andersson var tillbaka och tränade - och Rögles lagledning hoppas på fler positiva besked innan returen hemma mot HV71 i morgon kväll.

– Det är kul att se grabbarna på benen igen, det är lovande. I övrigt får vi vänta och se vilka som är tillgängliga, vi har ett drygt dygn kvar till matchen och mycket kan hända, säger tränare Cam Abbott.

I morgon kväll ska det spelas slutspelshockey i Ängelholm igen för första gången på 25 år och förväntningarna och intresset är skyhögt inför returmatchen mellan Rögle och HV71. HV vann första ronden i Jönköping igår med 4-1 vilket innebär att Rögle behöver vinna i morgon kväll för att få till en avgörande match på bortais på onsdag.
Lagledningen fick stuva om ordentligt till första slutspelsmatchen då flera spelare tvingades lämna återbud matchdagen. Under matchen klev dessutom backen Alen Bibic av tidigt.
Duon Jesper Williamsson och Erik Andersson, som missat de två senaste matcherna, var tillbaka i träning på söndagen.
Helt klart är att backarna Ben Youds, Jonas Ahnelöv och Samuel Jonsson är ur spel samt avstängde anfallaren Matt Carey.
Röglefostrade Jonsson var på plats vid träningen i dag men kommer inte att kunna spela på ett tag:
– Jag har opererats i magen, man trodde först det var blindtarmsinflammation men det var körtlar i magen som var inflammerade. Ingen bra timing, jag kommer att heja på killarna och hoppas vi går vidare så får vi se när jag kan vara tillbaka, säger Samuel.

Tränare Abbott hade hunnit se första åttondelen några gånger innan söndagens träning och säger så här om sitt lags insats:
– HV71 gjorde det bra men vi var själva orsaken till många av våra problem. Vi startade bra men hade sen inte studsarna med oss och några saker blev avgörande. Kan vi städa bort lite saker i vårt spel så har vi en bra möjlighet att få till en tredje och avgörande match.
Det kommer att vara en fullsatt Lindab Arena där Rögle kan bäras fram av sin hemmapublik:
– Vi förstår att intresset är stort efter att ha väntat så många år på slutspelshockey. För spelarna är det viktigt att ha rätt anspänningsnivå, inte bli för stressade utan försöka slappna av och njuta av stunden. Killarna har jobbat hårt hela säsongen för att nå just till slutspelet.
Vad är skillnaden ute på isen, grundserie kontra slutspel?
– Slutspel är lite annorlunda, du behöver vara lite tuffare och elakare, vara mer desperat. Det ska bli kul att spela en slutspelsmatch inför vår fantastiska publik, avslutar Cam.