Oväntat snabb comeback för Matson
Publicerad: 2018-02-10
Efter match
Rögles amerikanske forward Taylor Matson skadades hemma mot Mora för tre veckor sedan. Prognosen sa att han skulle vara tillbaka som tidigast efter OS-uppehållet. Fast Matson ville annat och redan under hemmamatchen mot Frölunda var han tillbaka i laget.

Även om han inledde som extraforward så blev det till slut 12:31 i istid och han kände sig ganska delaktig.
– Det kändes bra och det känns även bra nu efteråt. Skönt att vara tillbaka och dessutom lite fortare än jag trodde, säger han efter matchen.

Tanken var att hans comeback skulle vänta till efter OS-uppehållet för att vara på den säkra sidan. Fast efter att träningen under veckan gått bra blev den tidigare än så.
– Jag har tränat två pass under veckan där jag har kunnat skjuta och passa utan problem. Det kändes även bra på värmningen i dag så jag tyckte inte att det fanns någon anledning att vänta, förklarar Matson.

Trots Matsons comeback till laget så blev det tyvärr förlust för Rögle och Taylor Matson tror sig ha lite av förklaringen till att Frölunda lyckads vinna. – Efter vår fina start på matchen så fick de många tillfällen att spela i numerärt överläge. Även om de bara gjorde ett powerplay-mål så kom de in matchen på grund av det. Vi lyckades sen inte hitta tillbaka till hur vi spelade de första tio minuterna, då vi pressade tillbaka dem hårt, säger han.

Om den snabba på comebacken beror på att han har extra bra läkekött vet han inte riktigt. Men han har alltid varit noggrann i samband med sina tidigare skador.
– Det kan mycket väl vara så att jag läker snabbare än andra och lite överraskad är jag över att jag redan är tillbaka. Fast jag har alltid jobbat hårt med rehabilitering och aldrig fuskat där. Det kan vara hemligheten, tror han.

Efter det två veckor långa OS-uppehållet väntar en viktig match uppe i Mora för Rögle och Taylor Matson. – Jag tror nog att uppehållet kommer lägligt för laget och även för mig. Nu får jag chansen att träna upp mig ännu mer och komma ännu starkare till de sju avslutande matcherna, avslutar Taylor Matson.

Patric Andersson