Liss: "Inramningen var fantastisk"
Publicerad: 2018-02-01
Efter match
Det har varit snabba ryck för Rögles färska nytillskott Olle Liss. I tisdags kväll presenterade Rögle forwarden från Pantern och två kvällar senare var det dags för SHL-debut hemma mot Brynäs. Efter islossning i tredje perioden kunde Rögle ta hem en efterlängtad trepoängare - med bidrag från Olle Liss.

Redan i första perioden hade Olle Liss en rejäl målchans då han fick öppet mål när Rögle spelade i numerärt överläge.
Han fick dock inte iväg avslutet i tid och en Brynäsback hann täcka skottet. Annars tyckte han att det gick lite trögt i första perioden men att det blev bättre och bättre.

– Under första perioden kändes det som att jag mest åkte och tänkte på att ligga rätt i positionerna och inte gå bort mig. Sen i andra och tredje tycker jag att jag kom in i det efterhand, säger Liss om sin egen insats och fortsätter:
– Jättekul match att spela och jag tycker att vi är det bättre laget hela matchen. Vi hade svårt att få hål på deras målvakt men i sista perioden lossnade det.

Trots att han kanske inte gjorde något jätteavtryck i spelet så noterades han ändå för tva assister i sin första match i SHL och i Rögle.
– Jo, det är visserligen sant. Fast de var nog av det mer tursamma slaget och kanske lite tillfälligheter. Mina poäng är egentligen inte viktiga utan först och främst ska laget plocka så mycket poäng som möjligt. Varje match nu är lika viktig och det känns som på något vis som slutspel, menar Liss.

SHL har varit målet för Olle Liss länge nu men han har inte tagit en spikrak väg dit. Division 1, danska ligan och Allsvenskan har varit omvägar innan han nu har hamnat där han vill vara.
– Det här har man väntat på sedan man var liten men det var också en omställning så klart. Allt är bättre i den här serien och det känns som att spelarna har bättre spelförståelse. En annan sak är att det känns som att man har mindre tid på sig och måste ta sina beslut snabbare.

Om bara två dagar är det på nytt hemmamatch. Då kommer bottenkollegan Örebro på besök och då får Olle Liss möjlighet igen att visa upp sig för sin nya hemmapublik.
– Inramningen i kväll var fantastisk och det ska bli skitkul på lördag. Hoppas att ännu fler kommer då så att vi kan få hjälp till en ny seger, avslutar en nöjd och lättad Olle Liss.

Patric Andersson