”Jag vill utnyttja mitt skott mer”
Publicerad: 2018-04-26
Intervju
Förändringens vindar i Lindab Arena lockar. Anfallaren Daniel Zaar hoppas kunna hjälpa både Rögle och sig själv när han nu återvänder till klubben där han fick sitt genombrott som hockeyspelare för fyra år sedan.

– Det har hänt mycket bra saker i klubben sen Chris och Cam Abbott kom in. Det har jag sett med egna ögon i vinter. Jag har träffat dem och gillar det de vill göra. De båda vägde tungt när jag tog beslutet, säger den Jonstorpsbördige högerskytten.
– Jag spelade med dem i Luleå för några år sedan och har en bra bild av dem som personer och vad de står för. Det ska bli kul att få jobba med dem igen även om de nu blir mina chefer, fortsätter Daniel och skrattar.

Det har gått fyra år sedan som Daniel lämnade Rögles omklädningsrum i Lindab Arena för en ny utmaning i sin hockeykarriär. Då hade han precis avslutat sitt sista juniorår som bofast i Rögles allsvenska A-lag och en mycket stark säsong med hög produktion.
Han draftades av NHL-laget Columbus men lånades ut till SHL-laget Luleå där han gjorde en stark debutsäsong. Därefter blev det två säsonger i Nordamerika, i Columbus farmarlag, Lake Erie Monsters.

Första säsongen var han med och vann hela AHL-slutspelet.
– Första året där över var helt fantastiskt. Det var häftigt att få vara med och vinna ett mästerskap. Känslan är svår att beskriva, den vill jag vara med om igen. Gärna i Rögle, säger han.
Sportchef Chris Abbott ser i Zaar en ung spelare med stor potential och erfarenhet:
– Daniel har egenskaperna som vi letar efter och han blir ett offensivt vapen för oss. Trots sin unga ålder har han dessutom hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet från många tuffa slutspelsmatcher i både Sverige och i Nordamerika. Han vet dessutom vad som krävs för att vinna ett mästerskap, säger Chris.

Efter två säsonger i Nordamerika valde han svensk hockey igen. Men efter ett år i Malmö bär det nu av tillbaka till klubben där han fick sitt genombrott.
– Jag har utvecklats både som spelare och person under de här åren. Jag kommer från ett eller två tyngre år där jag inte producerat så mycket som jag tycker jag bör göra. Jag hoppas hitta tillbaka och få en omstart nu, säger han.

Daniel tror att Rögles sätt att spela kommer att ge honom större möjligheter:
– Ja, det känns som att Rögles sätt att spela hockey passar mig bättre. Jag hoppas på en mer framskjuten roll och att jag kan få möjlighet att utnyttja mitt skott mer.
Just nu har Daniel semester efter slutspelet men har så smått börjat köra på egen hand. Han räknar med att inställa sig på Rögles försäsongsträning snart.
– Det ska bli sjukt roligt att komma tillbaka. Det känns som att Rögle har något bra på gång. Och jag är glad att få möjlighet att vara med på det.