Rasmus Sandin vald av Toronto
Publicerad: 2018-06-23
NHL-draften
Röglejunioren Rasmus Sandin valdes i natt i första rundan i NHL-draften av Toronto Maple Leafs (29:e totalt). Det är andra året i rad som den klassiska NHL-klubben väljer en Rögleförsvarare i första rundan - i fjol var det Timothy Liljegren som Maple Leafs valde.

Natten till lördagen inleddes årets NHL-draft i Dallas i USA. På plats var bland annat Rögles spelskicklige juniorback Rasmus Sandin som rankades högt.
Rasmus Sandin fick vänta ett tag på att hans namn ropades upp men till sist var det Toronto Maple Leafs som använde sitt första val till att tinga Röglespelaren.
Rasmus fick gå upp på scenen, hälsa på klubbledningen och dra på sig Torontos klassiska blåa tröja, vald som 29:e spelare i första rundan.
– Att bli draftad av Toronto, med alla deras fans och en hockeytokig stad som jag älskar, är en overklig känsla, sa Rasmus till klubbens officiella hemsida efter draften.

Rasmus Sandin kom till Rögle inför förra säsongen, han debuterade i SHL men spelade därefter större delen av säsongen i den kanadensiska juniorligan för Soo Greyhounds. Han imponerade stort och gjorde tolv mål och totalt 45 poäng på 51 matcher och var poängbäst bland backarna i OHL.
Rasmus har kontrakt med Rögle ett år till men frågan är nu hur NHL-klubben resonerar kring Rasmus. Rasmus kommer att vara med på Maple Leafs development camp nästa vecka och även bjudas in till höstens rookie camp enligt klubbens hemsida.

Rasmus är den tredje Rögleförsvararen som draftas av Toronto Maple Leafs i första rundan. 1993 valdes Kenny Jönsson som tolfte spelare, förra året var det Timothy Liljegren som valdes som nr 17 av Toronto.
Frölundas back Rasmus Dahlin valdes som väntat först av alla av Buffalo Sabres. Totalt var det sex svenska spelare som valdes i första rundan, bara Kanada hade fler.
Draften fortsätter senare under lördagen med rundorna 2-7.