Rögle slog Leksand i premiären
Publicerad: 2016-08-19

Rögle vann säsongens första träningsmatch. Rögle slog SHL-nykomlingen Leksand med klara 5-1 (2-1, 3-0, 0-0) i Borås. Rögles målvakt Oscar Dansk var bra och anfallarna effektiva.

Rögle åkte till Borås för säsongens första träningsmatch utan en handfull etablerade spelare från A-lagstruppen.

Att det var första matchen för säsongen märktes i inledningsperioden, för Leksand var det här tredje matchen och det syntes på isen. SHL-nykomlingen tog tidigt hand om spelet och vårdade pucken bättre.

Mitt i första perioden tog Leksand ledningen genom Johan Porsberger som omarkerad mitt i skottsektorn sköt otagbart bakom Oscar Dansk i Rögles mål.

En hög klubba från Sondre Olden renderade fyra minuter i utvisningsbåset i slutet av perioden och det blev Rögles biljett in i matchen.

Rögle vaskade fram flera bra chanser och etablerade ett bra power play och till sist kom kvitteringen. Mathias From stänkte in 1-1 i nättaket, snyggt framspelad av Timothy Liljegren och Jack Connolly.

Med 25 sekunder kvar av perioden gjorde Ludvig Rensfeldt 2-1 för Rögle sedan Christopher Liljewall starkt jobbat kvar pucken i anfallszon och frispelat Rensfeldt.

Filip Karlsson ökade på till 3-1 i andra perioden i power play. Ett distinkt handledsskott satt otagbart över axeln på Leksands målvakt Henrik Haukeland.

Den största skillnaden i andra perioden var effektiviteten. Rögle tog vara på chanserna medan Leksand inte fick hål på Oscar Dansk. Röglemålvakten tog tre frilägen och räddades en gång av stolpen.

Viktor Lindgren gjorde snyggt 4-1 efter 16.31 på en snabb spelvändning och 19 sekunder senare gjorde Taylor Matson 5-1, frispelad av en Leksandsspelare.

Sista perioden hände det inte mycket, närmast ett mål var Timothy Liljegren som träffade ribban med ett hårt skott.

Rgle inledde matchen trögt men kom in i den efterhand. Oscar Dansk var riktigt bra i målet och framåt visade Rögle prov på fantasi och effektivitet.

Rögle spelar nästa träningsmatch i Tyringe på onsdag mot AIK.