Rögle föll i första - måste vinna på måndag
Publicerad: 2019-03-16
8-del, 1:3
Det blev förlust för Rögle i första åttondelsfinalen borta mot HV71. Rögle drabbades av flera tunga avbräck på spelarsidan på morgonen och när ett rutinerat hemmalag gjorde tre mål på sju minuter i första så blev det för tufft. Rögle föll med 1-4 till sist och måste nu vinna returen i Lindab Arena på måndag kväll för att inte bli utslaget.

Rögles första slutspelsmatch på 25 år fick en stökig upptakt på matchdagen då ett antal spelare tvingades strykas från den tilltänkta laguppställningen innan bussresan upp till Jönköping.
Backarna Jesper Williamsson och Samuel Jonsson samt anfallarna Mattias Sjögren och Erik Andersson kunde inte delta och fyllde på frånvarolistan där redan rutinerade försvararna Jonas Ahnelöv och Ben Youds fanns.
Totalt mönstrade Cam Abbott sex juniorer i mötet mot ett rutinerat hemmalag.

Det fortsatte strula när pucken släppts i Kinnarps Arena. Daniel Zaar fick 2+10 minuter tidigt i första och kedjan med Brithén och Bristedt spräcktes. Backen Alen Bibic klev av efter fem byten sedan han brakat in i kortsargen med hemmalagets Robin Figren i ryggen.
Inom loppet av sju minuter ryckte HV åt sig en 3-0-ledning där man var väldigt framgångsrikt och tungt framför Röglemålet.
Éric Gélinas gav Rögle hopp med en sen 1-3-reducering i första på ett tungt skott. Men hemmalaget utökade till 4-1 i mittenperioden och uppförsbacken var brant för Rögle.
Rögle hade chanser, inte minst i powerplay i tredje, men perioden slutade mållös och därmed 4-1 till hemmalaget.

Det var en hel del Röglesupportrar på plats i Kinnarps Arena den här eftermiddagen och de gav aldrig upp och tog kampen mot både klappor och trumma.
I returen på måndag i en proppfull Lindab Arena kommer det att bli annorlunda när Rögle ska försöka kvittera matchserien till 1-1 i matcher och få till en avgörande match i Jönköping på onsdag.