Aaltonen: "Segern betyder mycket för oss"
Publicerad: 2017-10-17
Efter match
Poäng för tredje matchen i rad, andra raka segern och första trepoängaren. Rögles 5-2-seger över Färjestad betyder mycket säger finske anfallaren Juhamatti Aaltonen.

– Vi följer upp segern i Luleå med en trepoängare hemma mot serieledaren. Självklart är den viktig och betyder mycket för vårt självförtroende. Men vi får inte slå oss till ro, säger Juhamatti Aaltonen efter tisdagskvällens höjdarmatch i Lindab Arena.
Matchen var Rögles bästa för säsongen, en kollektiv lagseger, men man mötte också en bra motståndare och publiken fick se en intensiv fight med en hel del känslor.
– Jag håller med, det var en bra match och det var hela laget som gjorde det. Bra målvaktsspel, bra försvarsspel, vi kom ur egen zon med pucken under kontroll och var vassa framåt. När man gör rätt saker så är hockey enkelt, säger Juhamatti.

Aaltonen var i allra högsta grad inblandad när matchen avgjordes i tredje perioden. Rögle hade en 2-1-ledning i sista perioden - fick två power play och på det andra satte Aaltonen viktiga 3-1 mellan benen på en överrumplad Lars Haugen i Färjestads mål.
– Ja, det var viktigt. 3-1 gav oss lite andrum, det är bättre att leda med två mål.
Lite senare kom 4-1, Aaltonen hittade snabbe Edwin Hedberg i en omställning och han gjorde inget misstag fri med Haugen.

För drygt en vecka sedan var Aaltonen i centrum - när han inte var uttagen mot Karlskrona.
– Vi hade släppt in 30 mål på fem matcher tror jag, man var inte nöjd med defensiven och det blev en väckarklocka. Inte bara för mig utan för hela laget. Gör vi rätt i egen zon så kommer chanserna.
Segern över Färjestad var Rögles första trepoängare den här säsongen - nu väntar två bortamatcher. Först Brynäs på torsdag och sen regerande mästarna HV71 innan det är ny hemmamatch mot Linköping på tisdag i nästa vecka.
– Det är viktiga matcher vi har framför oss. Vi ska fortsätta jobba så här, det är en bra liga vi spelar i.

Det var många i Rögle som svarade för säsongens bästa insats. Kedjan med Daniel Sylwander, Taylor Matson (gjorde 5-2 i tom bur) och centern Linus Sandin checkade sönder Färjestads uppspel gång på gång. Backen Craig Schira utgick i andra med en ömmande fot men kom tillbaka i tredje och svarade totalt för fyra målgivande passningar och Justin Pogge var riktigt bra i målet.
Daniel Widing slet och visade känslor matchen genom precis som bröderna Alen och Almen Bibic. Och förra årets skyttekung Bryan Lerg gjorde ett enormt jobb i båda riktningarna.
– Alla slet och en stor skillnad mot tidigare är att vi kommer ur egen zon snabbare och med pucken under kontroll. Det gör det enklare, säger Bryan.