Ben Smith hjälte i slutminuterna
Publicerad: 2020-10-24
SHL
Rögle tog en tung trepoängare borta mot Skellefteå på lördagen. En jämn och målrik tillställning avgjordes i slutminuterna när Ben Smith gjorde sitt första mål i Rögletröjan till 5-4.

Det blev en händelserik och målglad öppning av den här matchen. Sex mål de första 20 minuterna, tre vardera, vittnar om ett inte alltför skarpt försvarsspel i något av lagen. Unge Moritz Seider noterades för sitt första mål i Rögle när han lyfte in pucken i hemmamålet från blå (bra jobb framför målet av Matson). 1-0-målet kom efter 3:09. Hemmalaget kvitterade fyra minuter senaare. Rögle tog ledningen igen mitt i perioden genom Dennis Everberg men hemmalaget svarade minuten senare. I powerplay kunde Skellefteå ta ledningen för första gången men då var det Rögls tur att kvittera i samma spelform. Dennis Everberg slog in en retur från nära håll, hans andra mål för dagen.

Andra perioden blev inte lika målrik - men lika jämn. Hemmalaget tog ledningen i powerplay men Rögle kvitterade. Éric Gélinas gjorde sitt fjärde mål för säsongen med ett hårt handledsskott upp i nättaket och det var 4-4 inför tredje perioden.

Tredje såg länge ut att sluta mållös men med knappt två minuter kvar av perioden kom chansen. Anton Bengtsson fiskade upp en tappad puck bakom hemmamålet och frispelade Ben Smith som iskallt satte 5-4, Bens första mål i Rögle. Hemmalaget satte allt på ett kort och tog ut målvakten i slutet. Men Rögle höll undan och tog en skön trepoängare.

Rögle har ny bortamatch på tisdag, mot Färjestad, innan det är hemmamatch på torsdag då Luleå kommer på besök.